"Máme v úmyslu nastavit kritéria pro kvalitu poskytované služby a vytvořit čitelné logo po vzoru Německa a Švýcarska," uvedla ředitelka odboru cestovního ruchu Jitka Fatková. Certifikace by se podle ní děla na bázi dobrovolnosti, logo kvality bude obsahovat písmeno Q.
"Chceme začít hotely a postupně se dostávat do dalších segmentů cestovního ruchu, následovat by měly například lanovky, vleky, ubytovací zařízení venkovské turistiky, cestovní kanceláře a agentury," uvedla Fatková. Podle ní by značka kvality mohla mít dvě úrovně, Q1 a Q2. Systém začne fungovat zřejmě ve druhé polovině příštího roku.
Ministerský materiál má celkem sedm základních bodů, vedle certifikace kvality navrhují úředníci například zavedení povinné "odborné způsobilosti" průvodců. Tu by měla zavést novela zákona o podnikání v cestovním ruchu, jak to ale bude vypadat v praxi, Fatková neuvedla. Nová povinnost pro průvodce se prý bude zavádět až po dohodě z ministerstvem průmyslu a obchodu a profesními organizacemi.
Právě MPO zařadilo průvodce novelou živnostenského zákona mezi volné živnosti a jejich zpětné přeřazení do vázaných živností odmítá. Proti novým povinnostem pro průvodce se staví i Asociace českých cestovních kanceláří a agentur. Její mluvčí Tomio Okamura označil snahy o "svázání" živnosti za výsledek lobbingu úzké skupiny pražských průvodců a poskytovatelů průvodcovských kurzů. Podle Okamury by se mimo jiné zdražily zájezdy českých turistů do zahraničí, neboť certifikovaných průvodců by byl nedostatek.
Co navrhuje MMR pro cestovní ruch:
1. Zavedení nového systému standardizace a certifikace kvality pod názvem „Národním systému kvality služeb cestovního ruchu“. Bude platit pravidlo „pod jednou značkou a ve standardizované kvalitě“.
2. Nový zákonný rámec cestovního ruchu má odstranit nekoordinované paralelní financování managementu a marketingu. Hlavní úkol je sjednocení propagace na všech úrovních.
3. Začlenění odborné způsobilosti pro provozování průvodcovské činnosti do novely zákona o podnikání v cestovním ruchu.
4. Cestovní kanceláře a agentury: v souladu s připravovanou evropskou legislativou posílit ochranu spotřebitele a zvýšit odpovědnost cestovních agentur.
5. Analýza finančních toků jako výnosů z daní a poplatků do státních nebo místních rozpočtů je podmínkou následné efektivní podpory.
6. Příjezdové turistika: cílem je vytvoření „marketingové značky“ ČR jako turisticky atraktivní destinace.
7. Udělování víz je od 5. dubna 2010 upraveno evropskou směrnicí. Jedinou výjimkou z tohoto „vízového kodexu EU“ je udělování licencí CK, které mohou přímo zastupovat své klienty při řízení o získání „schengenského víza.“ Cílem MMR je rozšiřování jejich počtu.
Zpráva převzata z ČTK.