Hejnic: Affiliate program firmě zefektivní stávající online marketing

12.10.2010 | , Firemnifinance.cz
FIREMNI FINANCE - NEPOUŽÍVAT


perex-img Zdroj: Finance.cz

Podle našich zkušeností začne Affiliate Program přinášet první znatelné výsledky tak za 4 až 6 měsíců. Je třeba si také uvědomit, že se jedná o budování dlouhodobého prodejního kanálu, uvedl Vladan Hejnic, chief executive officer ze společnosti VIV NETworks s.r.o., vedoucí společnosti ve střední a východní Evropě na Affiliate Marketing.


S Vladanem Hejnicem, chief executive officerem ze společnosti VIV NETworks s.r.o., vedoucí společnosti ve střední a východní Evropě na Affiliate Marketing, jsme si povídali o tom, co je affiliate marketing a jak ho úspěšně používat.

Představte, prosím, základní principy affiliate marketingu. Proč by se o něj měli podnikatelé zajímat?

Affiliate marketing je obchodní model, který umožní převážně portálům stát se obchodními partnery inzerentů. Dnes sice inzerenti snižují své rozpočty na reklamu, ale za to více nabízejí ze svých marží. Portál si tak může přijít na větší peníze než předtím. Inzerent zase získává velmi loajální partnery, kteří přináší stabilní nebo vzrůstající počet objednávek.

Musí mít podnikatel nutně eshop, nebo je možné používat tento marketing, i když podnikatel působí v offline světě a má jen jednoduchou webovou prezentaci?

Můžete například sbírat kontakty, které následně využijete pro získání nových zakázek. Používá se tento způsob často v bankovnictví nebo pojišťovnictví. Nesmíte však z affiliate reklamy nabádat zákazníky přijít do kamenné pobočky / prodejny. Zde nelze spočítat provizi pro portál, který tuto reklamu zobrazuje. Co funguje pro offline podnikatele výborně je prodej kupónů na slevu na Internetu. Důležité je, aby platba za kupón proběhla na jeho webové stránce. Pak se může jednat o kupón na nákup čehokoliv i na nákup služeb nebo produktů mimo Internet.

Jsou obory, pro které je affiliate program nevhodný, nebo se dá vytvořit úspěšný affiliate pro každého podnikatele? Jaká jsou další omezení?

Affiliate Program je nevhodný pro obory, které se neprezentují na Internetu nebo jejichž typičtí zákazníci na Internetu nejsou nebo tuto službu / produkt zde nevyhledávají.

Je třeba, ale brát v úvahu, že v Affiliate Marketingu by se mělo jednat o masovou službu nebo často prodávaný produkt. Affiliate Marketing není vhodný pro B2B obchody a pro úzkoprofilové služby nebo speciální produkty.

Je důležité, aby offline prodejce nabízel produkty pro masy.

Co by měl podnikatel od affiliate programu očekávat? Jaká měřítka úspěchu by si měl nastavit?

Affiliate Marketing by měl zefektivnit jeho stávající online marketing. Díky použité technologii bude vědět přesně z jakého portálu, vyhledávače nebo emailu přišel jaký zákazníka a co přesně si koupil. Někdy je toto zjištění velkým překvapením.

Každy podnikatel by si měl stanovit cíl v procentech, kolik by Affiliate Program měl generovat z celkového obratu. Většinou to bývá od 10 do 30 %. Jsou samozřejmě vyjímky, kde Affiliate Program generuje více jak 30 %.

Otázka je, kdy se na tyto procenta podnikatel dostane. Naše zkušenost je, že Affiliate Program začne přinášet první znatelné výsledky za 4 až 6 měsíců. Je třeba si uvědomit, že se jedná o budování dlouhodobého prodejního kanálu.

Pokud se podnikatel rozhodne zapojit se do sítě, jako je vaše, co ho čeká (implementace, nastavení podmínek, atp.)?

Po technické stránce se jedná o dvě spojení se sítí. První je umístění kódu na poslední stránku v nákupním procesu, kde eShop děkuje za nákup. Je to instalace kódu stejně jako například u Google Analytics. Druhé spojení je přes back-office eShopu, kdy v pravidelných dávkách dostáváme do našeho systému soubor s opravenými objednávkami (částka, zboží apod.).

Důležité je i připravit reklamní formáty, které vybízejí návštěvníky ke kliknutí na reklamu. Používají se hesla jako, „Klikni si pro slevu“, „Rezervuj teď“, „Poslední na skladě“ apod.

Po obchodní stránce je si třeba rozmyslet, jakou provizi mohu nabídnout. Obchodní model je třeba popsat v podmínkách Affiliate Programu, které každý partner musí schválit, aby s eShopem spolupracoval.

A jak se má nastavit samotná provize, kterou získá zprostředkovatel? Má podnikatel platit jen za nákup nebo i samotný proklik?

Nastavení provizí je otázkou kalkulace profitability na každé kategorii produktů nebo služeb. Podnikatel také musí zvážit, jakou provizi nabízejí jeho konkurenti, tak aby byl pro Affiliate partnery zajímavý. V případě, že podnikatel chce vyzkoušet spolupráci s konkrétním portálem, který nabízí pouze reklamu na kliky, pak dojde ke kompromisu a navrhneme hybridní model cena za proklik + menší provize. Důležité je pro oba partnery, aby si spolupráci vyzkoušeli např. na jeden měsíc, a obě strany pak vidí naprosto přesný monitoring, kdo na co klikl a co si koupil. Po této zkušenosti dojde k jednání, zda opravdu portál přináší návštěvníky, kteří opravdu nakupují.

Tím že se podnikatel dostane do vaší sítě, získá kontakt na mnoho provozovatelů www stránek. Přesto by ale měl vedle toho sám oslovovat potencionální zprostředkovatele. Jak by je měl přesvědčit, jinak než provizí?

Pro nové partnery jsou argumenty následující: 1. Zajímavá provize pro affiliate partnery, 2. Přesná a spolehlivá technologie pro Affiliate Program, které lze důvěřovat, 3. Hladký a jednoduchý nákupní proces pro kupujícího 4. Co nejvíce mít zboží skladem. To jsou hlavní argumenty.

Spolupráce s partnery v rámci affiliate programu je především o komunikaci. Ti nejúspěšnější informují o novinkách ve svých produktech, o připravovaných prodejních akcích, vytvářejí stále nové reklamy a přicházejí s novými formami spolupráce.

Ne každý ale může být dobrým zprostředkovatelem. Podle čeho by si měl podnikatel zprostředkovatele vybírat?

Zprostředkovatel by měl mít shodnou audienci s profilem typických nakupujících v daném eShopu. Návštěvnost je sice také důležitá, ale i malý web s výborně zaměřenou audiencí může přinášet lepší výsledky než obecný portál s desetinásobnou návštěvností.

Partnery, kteří se sami hlásí do Affiliate Programu, podnikatel v systému schvaluje a vždy posuzuje, zda je to vhodný partner z pohledu obsahu webových stránek, koho dalšího propaguje a jakou má návštěvnost.

Vaše nabídka obsahuje i propagaci affiliate programu vašeho klienta. V čem tato propagace spočívá, jak dát o takovém sytému vědět?

Nejprve propagujeme Affiliate program v síti Commission Junction (www.cj.com) , dále cíleně oslovujeme portály, které svojí audiencí vyhovují inzerentovi. Velmi pomáhá připravit s inzerentem typické profily nakupujících a takto je prezentovat partnerům. Oni sami zváží, zda by mohli očekávat dobré výsledky se svojí audiencí.

Pravidelně se setkáváme s velkými portály a reklamními agenturami zastupující portály. V Affiliate Programech máme již přes 1700 portálů.

Autor článku

Karel Pospíšilík