České firmy jsou na on-line tržištích nejaktivnější ve střední Evropě

08.10.2010 | , ePoptavka.cz
FIREMNI FINANCE - NEPOUŽÍVAT


perex-img Zdroj: Finance.cz

7.10.2010 České společnosti jsou v rámci středoevropského regionu jedny z nejaktivnějších ve využívání tzv. poptávkových systémů. Vyplývá to z porovnání připraveného serverem ePoptávka.cz. „Češi jasně vedou jak v počtu, tak i v poptávaném obratu, kde jsou jednoznačnými lídry regionu,“ říká Otto Kočí ze společnosti B2M.cz, jež provozuje v Česku nejoblíbenější poptávkový systém ePoptávka.cz.

Celkový počet zadaných poptávek po internetu dosahuje na českém trhu zhruba 15 tisíc měsíčně, z toho se přes ePoptávka.cz realizuje 85 procent. Největší zájem je o stavební práce a materiál či strojní vybavení. V meziročním srovnání se zájem o virtuální hledání dodavatelů v Česku zvýšil o čtvrtinu.

Poptávkové systémy představují zcela odlišný pohled na vztah odběratel – dodavatel, kde se stává cílem vyvolání skutečného či virtuálního výběrového řízení. Poptávající specifikuje své potřeby za účelem rychlého vyhledání vhodného dodavatele. „Rozvoj technologií a internetu umožnil přenést výběrová řízení z prostředí státních zakázek či velkých korporací i mezi malé a středně velké firmy,“ říká Otto Kočí z ePoptávka.cz a dodává, že mezi největší výhody pro poptávající patří především rychlost získání nabídek, pravděpodobné snížení ceny a v neposlední řadě úspora času a prostředků při hledání vhodného dodavatele. „Z našich interních šetření vyplývá, že se dá pomocí služby ePoptávka.cz snížit cena až o 30 % oproti běžné nabídce,“ upozorňuje Kočí. Podle Kočího ePoptávka.cz využívají převážně malé a středně velké firmy jako jeden ze zdrojů získání zakázek. Díky registraci dostanou pouze ty poptávky, které jsou relevantní a mohly by pro ně být potenciálně zajímavé. Na druhou stranu poptávající jsou opravdu různí. Od obcí, po menší podniky, živnostníky až po soukromé osoby, které například hledají řemeslníky pro opravu rodinného domu nebo rekreační chalupy.

Jednoznačným lídrem je Česká republika v počtu zadávaných poptávek. „Zatímco v sousedním Slovensku průměrně zadáno sedm tisíc poptávek, v Čechách je to více než dvojnásobek,“ říká Kočí a dodává, že slovenský trh překvapivě vykazuje vyšší dynamiku. V Čechách bylo např. letos v lednu poptáváno zboží a služby za 50 miliónů EUR, na Slovensku to bylo neuvěřitelných 110 miliónů EUR. Společnost B2M.cz realizovala během své pětileté historie na půl milionu poptávek v hodnotě takřka 4 mld. EUR. „S růstem počtu poptávek v ČR se stabilně snižuje průměrný obrat na jednu poptávku.“

Poptávkový systém představuje platformu, kde se párují nejvhodnější poptávající a dodavatelé. „Zadaná poptávka je zpracovávána výhradně operátorem, který za ni nese plnou odpovědnost,“ říká Otto Kočí a dodává, že se vždy ověřuje věrohodnost, doplňují případné chybějící kontaktní údaje, poptávka se zedituje do standardní textové podoby a rozešle se dodavatelům, kteří se danou činností zabývají.

A s tím, že se nabídky jen hrnou, souhlasí i Kočí, podle kterého zhruba 60 procent poptávajících obdrží mezi 3 a 15 nabídkami. „Téměř čtvrtina zadavatelů poptávek získá mezi 16 a 30 nabídkami, což už je slušný vzorek pro rozhodování,“ uzavírá Otto Kočí z ePoptávka.cz. Největší váhu pro rozhodování při využívání poptávkových systémů má samozřejmě cena, kterou jako rozhodovací kritérium preferuje polovina všech uživatelů. Kvalitu zboží či služeb bere na prvním místě v úvahu pouze čtvrtina uživatelů.

Autor článku

Tiskovka