Vláda by měla připravit dlouhodobou a stabilní koncepci hospodářské politiky. Její součástí by mělo být i definování prioritních odvětví české ekonomiky, která mají šanci obstát v globální konkurenci v příštích desetiletích. Stát by měl zformulovat, jak bude podporovat tyto prioritní obory, na které by měl být úžeji navázán systém vzdělávání a výzkumu, vývoje a inovací. To byl klíčový závěr 3. celostátní konference s názvem „Podpora rozvoje podnikání v ČR“, která proběhla 5. října v Praze za účasti několika desítek podnikatelů, zástupců vysokých škol a vědeckých institucí i státní správy. Konferenci organizovala Česká manažerská asociace a Svaz průmyslu a dopravy ČR.
„Tím, že není strategie, se vytratila integrita řízení státu. Těžiště všeho je a bude v podnicích, ale musí přece od vlády vědět, kam mají investovat,“ poukázal na problém prof. Zdeněk Souček, ředitel firmy Management Focus a čestný člen České manažerské asociace.
Podobný názor vyslovil i Radek Špicar, ředitel vnějších vztahů Škoda Auto a poradce Svazu průmyslu a dopravy ČR. „Ve strategickém plánování Česká republika významně zaostává za takovými zeměmi, jako jsou Finsko a Irsko. Zdroje jsou omezené a je nutné si říci, kam investovat a jak podpořit další růst ekonomiky a zvýšení konkurenceschopnosti. Máme ohromné množství resortních koncepcí, ale ty nejsou zpracovávány propojeně,“ uvedl Radek Špicar.
K tomu poznamenal Jan Mühlfeit, Chairman Europe Microsoft Corporation: „Strategie státu musí být atraktivní pro investory a měla by podporovat náš export. K tomu potřebujeme pragmatickou zahraniční politiku a efektivní ekonomickou diplomacii. Podívejme se na řadu zemí, kde jsou politici a diplomaté hodnoceni za to, co přinesou byznysového.“
Na problém realizace koncepce podpory konkurenceschopnosti poukázal Boris Dlouhý, ředitel sekce hospodářské politiky Svazu slovy: „Byla zpracována řada koncepcí. Ovšem žádná z nich nebyla dovedena do praxe“.
Nyní je šance, že tento požadavek bude realizován. Premiér Petr Nečas slíbil totiž na zářijovém Sněmu Svazu průmyslu a dopravy ČR, že vláda vypracuje koncepci vývoje našeho průmyslu, a to už během první čtvrtletí příštího roku, a že vyvine snahu o její realizaci.
S absencí vize podpory konkurenceschopnosti naší ekonomiky souvisí řada negativních faktorů, včetně faktoru nedostatečně stabilního prostředí. „Negativně se to projevuje v častých změnách zákonů a v jejich nedostatečné kvalitě,“ uvedl Boris Dlouhý.
K legislativnímu prostředí se vyjádřil v souvislosti s malými a středními podniky (MSP) Milan Žák, rektor Vysoké školy ekonomie a managementu. Podle něho v posledních dvou letech mělo téměř 55 procent malých a středních podniků s problémy s administrativní regulací. „Podnikání u nás brání legislativní rámec. Tam, kde se jsou firmy vystaveny tržním podmínkám, kde projevují inovace a vstupují na cizí trhy, tam jsou efektivní a úspěšné i v mezinárodním srovnání,“ uvedl Milan Žák.
V rámci konference se jednalo i o tématu systému vzdělávání, které není dostatečně navázáno na požadavky trhu práce. „Stát hyne na nedostatku technicky vzdělaných lidí. I to je problém absence koncepce,“ poznamenal Zdeněk Souček.
Problém dokládají i šetření Svazu průmyslu a dopravy ČR mezi firmami, z nichž také vyplývá nedostatek technicky vzdělaných lidí. Naznačil to případ podniku Škoda Auto, které chtělo vytvořit technicko-výzkumné centrum. Nenašlo se však několik set potřebných inženýrů. Již nyní také existují obavy z toho, že v případě dostavby JE Temelín bude společnost ČEZ potřebovat dalších 6000 inženýrů. Česko tyto kapacity v tuto chvíli nemá.



Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
