Z odpovědí firem vyplynulo, že jejich převážná část nemá technické či technologické problémy, které by nedokázala vyřešit vlastními odbornými kapacitami, případně za pomoci svých dodavatelů, a potřebu obracet se na VŠ proto nemají. Řada respondentů se nikdy se žádostí o pomoc při řešení problémů na VŠ neobrátila. Přitom jsou ale názoru, že by jim taková spolupráce pravděpodobně pomohla. Další firmy spolupracují s výzkumnými a zkušebními organizacemi, s vysokými školami pak jen vyjímečně a to i přesto, že jsou se spoluprací s nimi spokojeny. Pak jsou také firmy, které dosud nemají žádnou zkušenost se spoluprací ani s výzkumnou organizací ani s VŠ a jako důvod uvádějí to, že nemají představu o co by mohly, a kterou VŠ, katedru nebo konkrétní osobu žádat.
„Původně jsme elektronickým dotazníkem oslovili 72 firem, vyplnilo jej však pouze sedm z nich. Na nedávné valné hromadě ATOKu jsme pak rozdali zjednodušenou verzi dotazníku zástupcům sedmnácti firem, z nichž na otázky odpověděli zástupci jedenácti z nich“, říká Jiří Simín z ATOKu. „I přes nízkou vypovídací hodnotu průzkumu ale mohou být odpovědi na některé dotazy pro školy, které se základním a aplikovaným výzkumem zabývají, inspirativní“, dodává.
S ohledem na skutečnost, že průmyslový výzkum a vývoj by měly patřit k samozřejmým činnostem podniků, které chtějí uspět v tržním prostředí, jsou výsledky průzkumu tristní. Zároveň jsou ale i výzvou pro školy, které mají o spolupráci s podnikatelskou sférou zájem a mají co nabídnout, aby o sobě dobře prováděným cíleným marketingem daly vědět.
Zpráva převzata z Hospodářské komory ČR.