Česko je tak z hlediska atraktivity podnikání až na samém chvostu unijního žebříčku (24. místo). Za ním jsou ale například Dánsko a Belgie. Na posledním 27. místě se krčí Slovensko s 26 procenty. V oblibě statutu zaměstnance se ČR naopak řadí spolu s Belgií, Švédskem, Dánskem a Slovenskem do první pětky členů unie.
Unijními premianty z pohledu preferování podnikaní jsou Kypr (66 procent) a Řecko (60 procent). Vůbec nejvyšší oblibě na světě se ale podnikatelská živnost těší v Číně (71 procent). Američanů, kteří upřednostňují podnikání, bylo loni 55 procent, zatímco ještě v roce 2004 preferovalo byznys před zaměstnáním 61 procent občanů Spojených států.
Mezi třemi nejčastějšími klady podnikání jmenovalo v Česku 69 procent respondentů osobní nezávislost, 29 procent lepší příjem a 28 procent pružný výběr místa a času pro práci. V průměru za celou EU je ale flexibilita (35 procent) pádnějším důvodem pro podnikání než peníze (20 procent). Hlavním důvodem pro byznys je v EU stejně jako v ČR osobní nezávislost (68 procent).
Být zaměstnancem chtějí Češi ve 45 procentech kvůli fixnímu příjmu (průměr v EU je 40 procent). Následuje stabilita pracovního poměru (ČR 41 procent, EU 35 procent) a stálá pracovní doba (ČR 21 procent, EU 16 procent).
Rovněž z pohledu příznivé image podnikatelů ve společnosti figuruje Česko až v poslední třetině unijního pelotonu. Spíše pozitivní názor na byznysmeny má v ČR 44 procent občanů, což představuje 20. pozici ze "sedmadvacítky“. Nepříznivé renomé mají podnikatelé u sedmi procent obyvatel Česka, zbytek (49 procent) zaujímá víceméně neutrální postoj.
Ještě méně "zastánců“ než v Česku mají podnikatelé překvapivě i v Německu (43 procent), ale také v například v Řecku (40 procent), Bulharsku (35 procent), Maďarsku (26 procent), Polsku (33 procent) a také na Slovensku (34 procent).
Naopak nejvyšší oblibě se podnikatelé těší v Dánsku (83 procent) a Finsku (78 procent), a to i v globálním měřítku. Konkuruje jim jen Island (82 procent) a s odstupem Spojené státy americké (73 procent). Překvapivě proporcionálně málo příznivců mají podnikatelé v Číně (40 procent), i když podnikání by tam jako zdroj obživy volilo relativně i absolutně nejvíce lidí na světě.
Zpráva převzata z ČTK.