Po propadu způsobeném krizí z roku 2008 a 2009 bio-trh letos opět výrazně vzrostl. Od ledna do dubna 2010 bylo v maloobchodu s potravinami dosaženo růstu tržeb o 40 %, prodej bioproduktů se zvýšil o téměř 30 % na 110,44 mil. euro. „Zejména značka Hoferu "Zurück zum Ursprung" dala trhu rozhodující impuls,“ domnívá se Stephan Mikinovich, výkonný ředitel AMA Marketing. Diskont loni změnil své produktové řady z konvenčních na biologické potraviny.
O 50 % více biomléka
Nejúspěšnějším zbožím je mléko, ovoce a zelenina. V prvních čtyřech měsících roku Rakušané nakoupili o 50 % více biomléka, jogurtů, sýrů a másla než o rok dříve. Prodej biozeleniny vzrostl o téměř 33 %, ekologicky pěstovaného ovoce o 28 %. Maso a drůbež z ekologických chovů jsou velmi drahé a tedy ne tak často poptávané. Prodej biomasa poklesl o téměř 12 %, odbyt drůbeže stagnoval. Také hotové bio-pokrmy se nedokázaly prosadit a jejich prodej klesl o 2,4 %.
V Rakousku je jedna pětina zemědělské půdy využívána výhradně ekologicky. „Průměr EU je pouze 4 %,“ zdůrazňuje ministra zemědělství Niki Berlakovich. Bioprodukty v této zemi zaujímají na trhu podíl ve výši 7 %. „V budoucnosti by bioprodukty mohly dosáhnout hranice 15 %,“ odhaduje Mikinovich. Ví však, že i odbyt bioproduktů má své hranice. „Pro bioprodukty nikdy nemůžeme získat každého. Přibližně třetina domácností se o ekologickou produkci nebude zajímat nikdy,“ řekl generální ředitel společnosti AMA. Hlavním důvodem, který odrazuje spotřebitele od biopotravin, je ve srovnání s konvenčně vyráběnými výrobky vyšší cena.
V současné době vytvoří 40 % domácností 80 % tržeb bio-odvětví. V loňském roce Rakušané utratili za ekologické produkty 280 milionů euro a letos by měla padnout hranice 300 mil. euro.
Zpráva převzata z agentury CzechTrade.