Z debaty vyplynul společně deklarovaný zájem v co nejrychlejším termínu vypracovat základní teze podoby tohoto systému. K tomu bude z pohledu zaměstnavatelských a podnikatelských svazů potřeba:
- Zpracovat strategii ekonomického růstu a konkurenceschopnosti, součástí by měl být proexportní strategie
- Implementovat do proexportní strategie princip měřitelnosti a efektivity
- Provést finanční audit proexportní politiky
- Maximálně využívat lidské zdroje pro podporu ekonomických zájmů ČR ve světě
- Sjednotit zastoupení vládní agentur ve světě a dosáhnout výraznější synergie
- Vytvořit prostor pro vstup soukromého kapitálu do systému podpory exportu a investic
- Udržet a rozšířit diplomatické krytí pro obchodní zástupce ČR ve světě
„Chceme, aby do konce října byly připraveny písemné podklady a počátkem příštího roku je předložit do legislativního procesu. Pokud změny nestihneme rychle, obávám se, že by pak nemuselo dojít k žádným,“ uvedl Jaroslav Míl, prezident Svazu průmyslu a dopravy ČR.
Také Josef Cílek, viceprezident Hospodářské komory ČR, se podpořil co nejrychlejší přípravu relevantních dokumentů, a to do dvou měsíců.
Při kulatém stolu padla řada návrhů, která bude shrnuta v podobě společně deklarovaného prohlášení. „Systém řízení ekonomické diplomacie by měl implementovat princip měřitelnosti a efektivity práce zastupitelských úřadů a vládních agentur. Maximálně by měly být využity lidské zdroje. Měl by se vytvořit prostor pro vstup soukromého kapitálu do systému podpory exportu a investic,“ shrnul Jaroslav Míl, prezident Svazu průmyslu a dopravy ČR, některé klíčové návrhy.
K nim patří i to, že by proexportní politika měla být součástí strategie konkurenceschopnosti České republiky. „Během dvou, tří let bychom mohli zefektivnit systém řízení ekonomické diplomacie,“ uvedl v souvislosti s potřebou zvýšení konkurenceschopnosti země Martin Tlapa, náměstek ministra průmyslu a obchodu ČR. Zejména poukázal na potřebu manažerského stylu řízení a definování nejen prioritních zemí, ale pro budoucnost české ekonomiky i klíčových oborů.
„Je třeba ještě lépe nastavit měřitelnost služeb státu,“ uvedl v diskusi také Milan Hovorka, náměstek ministra průmyslu a obchodu ČR s tím, že jde o prioritu vlády.
Podobně se vyjádřil i zástupce Ministerstva zahraničních věcí, náměstek Tomáš Dub: „Budeme hledat pružnější formy řízení ekonomické diplomacie a optimální model.“
Diskutující se shodli v tom, že mnohé problémy ne vždy dostatečně vysoké výkonnosti naší ekonomické diplomacie nespočívají ani tak v dualizmu řízení (MZV/MPO) jako spíše v kvalitě a ochotě diplomatů podporovat zájmy českých firem. „Role velvyslance se musí více přesunout do role manažerské,“ poznamenal v této souvislosti Karel Havlíček, místopředseda Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR. Ta koncem září zveřejní další z šetření mezi malými a středními firmami, které by mělo shrnout názory na kvalitu podpory exportu.
Již nyní však Svaz průmyslu a dopravy ČR má k dispozici výsledky 200 stránkové analýzy pod názvem „Systém řízení ekonomické diplomacie v ČR“, kterou v první polovině roku vypracovala na základě výběrového řízení Vysoká škola mezinárodních a veřejných vztahů. Vyplynulo z ní, že je třeba zásadně změnit systém řízení ekonomické diplomacie a po jej zkvalitnit.
Zmíněna byla i problematika redukce zastupitelských úřadů ČR ve světě. „Jde o regresivní krok s často s nevratnými následky,“ komentovala situaci Judita Šťouračová rektorka této vysoké školy.
Součástí analýzy jsou vedle definování přetrvávajících problémů také návrhy, které Svaz průmyslu a dopravy ČR zahrne do připravovaných návrhů proexportní strategie a systému řízení ekonomické diplomacie.
Kompletní znění analýzy SP ČR Systém řízení ekonomické diplomacie v ČR



Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
