Řetězce kvůli zájmu lidí zvyšují podíl českých potravin v nabídce

03.09.2010 | , Firemnifinance.cz
FIREMNI FINANCE - NEPOUŽÍVAT


Obchodní řetězce mírně zvyšují podíl českých produktů ve své nabídce, nebo o tuzemském původu svého zboží alespoň začínají z marketingových důvodů hovořit. Vyplývá to z ankety ČTK mezi nimi a jejich dodavateli. Obchodníci tak nejspíše reagují na to, že část zákazníků se kromě ceny potravin začíná zajímat také o jejich původ. Před potravinami z dovozu přitom kupující dávají přednost domácím produktům.

Podíl zboží, které do českých obchodních řetězců dodávají tuzemské firmy, se podle průzkumů pohybuje od 80 do 90 procent. Pro řadu tuzemských výrobních firem znamená odbyt přes řetězce průměrně 80 procent veškerého odbytu. Obchodníci ovšem podle odhadu Agrární komory ročně od svých dodavatelů inkasují zhruba 30 miliard korun, které získávají formou různých poplatků či slev.

O svých dodavatelích začínají mluvit také řetězce rychlého občerstvení. Například restaurace KFC tvrdí, že nakupují kuřecí maso a pečivo k přípravě sendvičů téměř výhradně u českých výrobců. Firma také na dnešní tiskové konferenci uvedla, že výhradním dodavatelem zeleniny je firma Beskyd Fryčovice, která však kromě vlastní produkce část sortimentu do země dováží. Konkurenční McDonald´s pak asi 70 procent surovin nakupuje od dodavatelů ze zemí Evropské unie a 30 procent z České a Slovenské republiky.

V poslední době roste také zájem spotřebitelů i zemědělců o přímé formy prodeje potravin. Farmáři při něm dostávají lépe zaplaceno, protože se nemusejí dělit o marži s obchodníky, jejichž podíl na konečné ceně výrobků se podle zemědělců stále zvětšuje. Spotřebitelé pak v tomto způsobu nákupu hledají alternativu k anonymnímu prostředí supermarketů a průmyslově vyráběným potravinám, jejichž kvalita a čerstvost bývá někdy terčem kritiky.

Zpráva převzata z ČTK.

Autor článku

Firemni aktualita