"Z průzkumu je patrný jasný akcent především na změny s přímým jasným pozitivním ekonomickým dopadem na firmy, tedy finanční pomoc firmám. V současných návrzích k zákoníku práce a k zákonu o zaměstnanosti se však tyto požadavky zaměstnavatelů neobjevují. Naopak jsou uplatňovány změny směřující k ještě většímu znepružnění pracovního trhu, jako je třeba zaměstnávání rizikových skupin zaměstnanců," komentoval průzkum předseda představenstva AMSP Břetislav Ošťádal.
Se zavedením takzvaného kurzarbeitu, tedy práci na zkrácený pracovní úvazek za finanční účasti státu, by souhlasilo 92 procent oslovených firem. Mezi těmi, kdo s jeho zavedením nesouhlasí, převládají ti, kteří se obávají přílišné zátěže pro státní rozpočet.
O vládních programech Vzdělávejte se! či Školení je šance vědělo 46 procent oslovených majitelů firem. Na 77 procent respondentů nevyužilo možnost proškolit své zaměstnance, 11 procent využilo program Vzdělávejte se!, osm procent Školení je šance, čtyři procenta využila programy oba. Na 38 procent firem, které se některého z nabízených školení zúčastnily, se potýkalo se složitou administrací žádosti projektu.
Nadpoloviční většina společností (58 procent) uvedla, že nevyužívají možnost zaměstnávat pracovníky na částečný úvazek. Na 63 procent jich tak nečiní proto, že to charakter jejich práce neumožňuje. Pro 49 procent je důvodem to, že by zaměstnanec na částečný úvazek nestihl všechny své pracovní povinnosti.
Pouze 30 procent oslovených majitelů firem nabízí svým zaměstnancům možnost pracovat z domova. Na 44 procent podniků vnímá jako nevýhodu na práci z domova skutečnost, že zaměstnance není možné při práci kontrolovat. Téměř 59 procent jich spontánně uvedlo, že nevýhodu vidí v komplikované komunikaci mezi zaměstnancem a zaměstnavatelem. Přes 63 procent firem vidí na práci z domova výhodu především v úspoře nákladů firmy.
Průzkumu se zúčastnilo 503 majitelů, jednatelů či personalistů firem s pěti až 250 zaměstnanci z oborů průmysl, stavebnictví, služby, zemědělství z celé ČR. Respondenti byli vybíráni v souladu s metodologií Českého statistického ústavu. Šetření formou telefonického dotazování provedla agentura na výzkum trhu Aspectio.
Zpráva převzata z ČTK.