Téměř polovina firem počítá s tím, že podmínky pro jejich byznys se po krizi trvale změní. Za hlavní faktory, které mají dopad na zisky podniků, považují vedoucí pracovníci společností posilování pozice nových hospodářských gigantů, k nimž patří například Čína a Indie, zvyšující se regulační požadavky, nárůst daňových povinností či riziko návratu inflace.
Průzkum se zaměřil na možné změny v globální ekonomice s ohledem na celosvětovou hospodářskou krizi a recesi a na to, zda související dopady krize na globální trh mají spíše dočasný či trvalý charakter. Cílem bylo také zjistit, zda firmy plánují upravit způsob, jímž měří svou výkonnost. Z uvedeného průzkumu tak lze získat představu o pohledu firem na vývoj v následujících třech letech a zároveň o některých dlouhodobějších krocích, k nimž se přední společnosti v nejbližší době chystají.
„Přístup k financování a řízení společností se v důsledku turbulentního vývoje uplynulých tří let na dlouhá léta mění. K dosažení růstu je v současné době nutné volit vyváženější, méně riskantní cesty, které patrně povedou k nižším krátkodobým ziskům, ale zaručí úspěšné fungování podniku v dlouhodobějším období. Vedoucí pozici na trhu získají flexibilní firmy. Společným rysem dominantních hráčů v roce 2012 bude schopnost dělat rychlá rozhodnutí,“ říká Magdalena Souček, vedoucí partnerka Ernst & Young v České republice.
Čtyři z deseti společností neočekávají návrat do „obvyklých“ podmínek, respektive stavu v době před ekonomickou krizí, což představuje téměř 25% nárůst ve srovnání s výsledky obdobného průzkumu z loňského roku.
„Změny trhu v několika posledních letech byly výrazné, většina firem po celém světě musí čelit 20% až 50% snížení poptávky. Účastníci našeho průzkumu jsou přesvědčeni, že podnikatelské prostředí bude po odeznění krize diametrálně odlišné,“ vysvětluje Magdalena Souček.
Co se týče vývoje trhů a s tím souvisejícím plánováním provozu firmy, očekává se zejména nárůst volatility a složitosti požadavků. Lze předpokládat významné výkyvy ve vývoji trhů, a to častěji a ve větší míře než dosud. Přísnější regulace, spolu se zvýšenou opatrností, patrně přispěje k přesunu pozornosti od zavádění novinek ve finanční oblasti k inovacím již zavedených produktů a uplatňovaných procesů.
Pro budoucí úspěch firem budou zásadní zejména dva faktory - rychlost, s níž dokáží zareagovat na potenciální příležitosti i rizika a zároveň flexibilita provozu, která jim takovou reakci umožní.
„Pokud chtějí firmy v novém obchodním prostředí růst, musejí fungovat efektivněji, více se soustředit na svou hlavní činnost, usilovat o spokojenost zákazníků a budovat vztahy s dodavateli, což jim umožní dostat se rychleji na trh. Měly by prosazovat inovační řešení, která jim s přístupem na trh pomohou a nebát se změn v nabídce produktů a služeb, tak, aby oslovily nové zákazníky,“ dodává Magdalena Souček.
Mnoho firem již svůj obchodní model přehodnocuje a se změnami v oblasti provozních činností a měření výkonnosti počítá. Zatímco pět nejčastěji využívaných ukazatelů se patrně nezmění, pozorovat lze významný posun od kvantitativních ke kvalitativním a relativním indikátorům výkonnosti podniku (KPI).
Dotazovaní zástupci se shodují na nutnosti změn napříč celou organizační strukturou společností. Téměř 75 % by volilo pouze částečné úpravy, 40 % je přesvědčeno o potřebě výraznějších zásahů.



Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
