Prohlášení se týká například případů, kdy si klienti musejí neplánovaně prodloužit pobyt. Taková situace nastala na jaře, když byl kvůli sopečnému popelu zastaven na několik dní letecký provoz nad Evropou.
V takových případech musí CK podle českých úřadů zajistit dopravu zpět, nemusí přitom ale využít stejný dopravní prostředek. Pokud ale "cestovka" zařídí levnější dopravu, musí klientovi proplatit rozdíl, v případě využití dražšího prostředku ale náklady navíc nesmí klientům naúčtovat.
"Není-li možné zajistit náhradní dopravu v původně stanoveném dni odjezdu, potom je cestovní kancelář povinna bezplatně poskytnout náhradní ubytování a stravování až do doby, než zajistí náhradní dopravu zpět," píše se v prohlášení.
Stanovisko se týká i případů, kdy kvůli vyšší moci není možné poskytnout velkou část služeb sjednaných v cestovní smlouvě. Cestovní kancelář potom musí na své náklady zajistit, aby zájezd mohl pokračovat. Například rekreanty přestěhuje jinam, kde živly nehrozí. Pokud ale klient takové opatření nepřijme, musí ho "cestovka" dopravit domů a vrátit příslušnou částku.
Zpráva převzata z ČTK.