Řada českých podnikatelů i jejich firem je poměrně mladá. Není tedy překvapující, že podle průzkumu PwC jen 16 % ze soukromých majitelů zvažuje změnu vlastnické struktury v příštích dvou letech. V horizontu pěti let je jich už více než třetina, v delším časovém horizontu pak téměř polovina. Z vlastníků, kteří o předání svého podniku uvažují, preferuje většina buď prodej strategickému investorovi (39 %), nebo nástupnictví v rodině (35 %). Menší část zvažuje prodej podniku managementu či finančnímu investorovi.
„To ukazuje, že vlastníkům velmi záleží na tom, aby se jejich podnik dále rozvíjel ve směru, který nastavili, a aby byl brán ohled na stávající zaměstnance,“ říká Věra Výtvarová, partnerka zodpovědná za služby pro soukromé společnosti, PricewaterhouseCoopers Audit.
Přestože o dlouhodobé perspektivě své společnosti má většina vlastníků jasno, mnoho z nich zapomíná na rizika nenadálých událostí, které mohou poznamenat nejen je, ale i jejich podnik a jeho zákazníky a zaměstnance. Průzkum PwC odhalil, že jen třetina vlastníků má připravený plán pro převzetí a řízení podniku pro případ, že by jeho majitel vážně onemocněl či náhle zemřel.
„Každý podnik by měl mít krizový plán nejen pro případ živelných pohrom, jako byly nedávné povodně, ale i pro situace, kdy náhle přijde o svého majitele či klíčového zaměstnance. Podcenit by to neměli zejména majitelé firem, na jejichž osobě mnohdy závisí chod celého podniku. Snížení rizika napomůže i rozumné delegování rozhodovacích pravomocí a přiměřená formalizace procesů v běžném provozu firmy. Usnadní nejen řešení krizových situací, ale uvolní majiteli ruce na činnosti, kterým se chce věnovat, a také pomůže vlastníkovi připravit firmu na chvíli, kdy ji bude chtít předat svému nástupci,“ radí Věra Výtvarová.



Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
