Krize zvýšila obavy z rostoucího protekcionismu některých zemí. Přesto žádná vyspělá země nevznesla závažnější obchodní bariéry, což je pro světovou ekonomiku velmi důležité. Každý protekcionismus ihned totiž vyvolává odvetná opatření. Protekcionismus tak brzdí mezinárodní obchod a ekonomický růst, zvyšuje ceny pro spotřebitele a nezaměstanost.
Obchod – motor ekonomiky
Mezinárodní obchod je důležitý pro všechny země. Vzhledem ke komparativní výhodě těží z mezinárodního obchodu i ekonomicky méně vyspělé země. Pro výrobu zboží vyráběného a vyváženého z této země totiž musí obětovat méně druhého zboží než mezinárodní partner. Volný obchod je jedním ze základních požadavků růstu životní úrovně občanů. Zlepšování podmínek pro vstup zboží do země zvyšuje konkurenční prostředí. Firmy jsou motivovány k inovacím a k výrobě nových produktů či snižování výrobních nákladů. Občané mají lepší nabídku zboží, často za nižší cenu. Obchod je tedy hnacím motorem domácích ekonomik. Pro světovou ekonomiku bylo jenom dobře, že krize spíše zlepšila obchodní podmínky ve světě.
Kritéria hodnocení
Global Enabling Report 2010 zveřejněný Světovým ekonomickým fórem analyzuje celou škálu faktorů ovlivňující úroveň podmínek pro obchod v dané zemi. Hodnoceny jsou tyto hlavní kritéria:
- účinnost celní správy
- efektivnost import-export postupů
- transparentnost hraniční správy
- dostupnost a kvalita dopravy a infrastruktury
- dostupnost a kvalita dopravních služeb
- dostupnost a využívání informačních a komunikačních technologií
- regulační prostředí
- fyzická bezpečnost
V zemích na předních místech v podstatě neexistují žádné překážky omezující obchod a volný pohyb zboží přes státní hranice do místa určení je snadný.
Proč Singapur a Hongkong?
Dle pravidelně zveřejňované studie Světového ekonomického fóra (Global Enabling Report 2010) nabízí v letošním roce opětovně nejlepší obchodní podmínky Singapur a Hongkong. Minimální obchodní překážky jsou jedním z důvodů ekonomické vyspělosti východoasijských ekonomik – Singapuru a Hongkongu. Efektivita obchodu v Singapuru a Hongkongu je mimořádná.
Podíl zahraničního kapitálu na jednoho obyvatele je v Hongkongu a Singapuru nejvyšší na světě. Domácí trh je velmi otevřený, pro zahraniční investory neexistují žádná omezení. Správa hranice je velmi účinná a transparentní. V obou zemích je veškerá infrastruktura (dopravní i IT) na špičkové úroviny, problémem jsou však přeplněné silnice. Celní postupy jsou nejméně náročné na světě. Čas a náklady spojené s dovozem a vývozem zboží jsou rovněž nejnižší. Obě země jsou silně závislé na obchodu a vývozu, liberalizace obchodu je nutností.
Celkem bylo ve zprávě hodnoceno 121 zemí světa, v přiložené tabulce je uvedeno pořadí na prvních 50 místech.
Kdo si nejvíce polepšil a pohoršil?
V první desítce se umístily ještě tyto země: Dánsko, Švédsko, Švýcarsko, Nový Zéland, Norsko, Kanada, Lucembursko a Nizozemí. Česku patří 42. místo, což je oproti roku 2009 zhoršení o 6 míst. Hlavním důvodem není ani tak horší hodnocení Česka, jako lepší hodnocení v dalších zemích.
Jak dopadly další velké ekonomiky světa? Německo (13. místo), USA (19. Místo), Čína (48. Místo) či Brazílie (87. Místo). Tyto země uhájily pozice z roku 2009. Naproti tomu Turecko (62. Místo), Indie (84. Místo) či Rusko (114. Místo) si v žebříčku pohoršily. Ze zemí v první padesátce si oproti roku 2009 nejvíce pohoršilo Maďarsko (o 11 místo), Česko, Irsko, Chorvatsko a Portugalsko (o 6 míst), Rakousko a Španělsko (o 5 míst). Nejvíce si polepšil Omán a Nový Zéland (o 5 míst), Lucembursku (o 4 místa) a Tunisko, Izrael a Velká Británie (o 3 místa).
Pořadí zemí s nejlepšími podmínkami pro obchod (Světové ekonomické fórům – The Enabling Trade Index 2010)
Pořadí 2010 | Země | Pořadí 2009 |
---|---|---|
1 | Singapur | 1 |
2 | Hongkong | 2 |
3 | Dánsko | 4 |
4 | Švédsko | 5 |
5 | Švýcarsko | 3 |
6 | Nový Zéland | 11 |
7 | Norsko | 7 |
8 | Kanada | 6 |
9 | Lucembursko | 13 |
10 | Nizozemí | 10 |
11 | Island | X |
12 | Finsko | 8 |
13 | Německo | 12 |
14 | Rakousko | 9 |
15 | Austrálie | 14 |
16 | Spojené Arabské Emiráty | 18 |
17 | Velká Británie | 20 |
18 | Chile | 19 |
19 | USA | 16 |
20 | Francie | 17 |
21 | Irsko | 15 |
22 | Bahrain | 24 |
23 | Estonsko | 22 |
24 | Belgie | 21 |
25 | Japonsko | 23 |
26 | Izrael | 29 |
27 | Korea | 26 |
28 | Taiwan | 25 |
29 | Oman | 34 |
30 | Malajsie | 28 |
31 | Kypr | 32 |
32 | Španělsko | 27 |
33 | Mauritius | 33 |
34 | Katar | 35 |
35 | Slovinsko | 31 |
36 | Portugalsko | 30 |
37 | Gruzie | x |
38 | Tunisko | 41 |
39 | Jordánsko | 37 |
40 | Saudská Arábie | 42 |
41 | Litva | 40 |
42 | Česko | 36 |
43 | Srbsko | x |
44 | Kostarika | 43 |
45 | Chorvatsko | 39 |
46 | Lotyšsko | 44 |
47 | Slovensko | 46 |
48 | Čína | 49 |
49 | Maďarsko | 38 |
50 | Uruguay | 51 |
Pramen: Weforum - The Enabling Trade Index 2010