Budoucnost dosavadní národní značky kvality Klasa není zcela jasná. I proto je uvedení nového označení, zaručujícího kvalitu a jedinečnost domácích potravin velmi dobrou zprávou jak pro regionální výrobce, tak zejména pro konečné spotřebitele.
S nástupem globalizace byl náš trh zaplaven unifikovanými levnými potravinami z celého světa, jejichž čerstvost a kvalita jsou často přinejmenším sporné. Nová značka Regionální potravina, udělovaná vítězům regionálních soutěží o nejlepší místní produkt, bude podle ministerstva zemědělství zaručovat kvalitu, místní jedinečnosti a převážně domácí původ výrobku.
„Naše společnost tuto aktivní podporu kvalitním českým potravinám jednoznačně vítá,“ říká Jan Teplý, marketingový ředitel jihočeské Madety. „Regionální soutěže kvality pro nás nejsou nic nového. U nás v jižních Čechách se letos již po čtvrté konala soutěž Chutná hezky Jihočesky, ze které si pravidelně odnášíme ceny v kategorii mlékárenských výrobků. Je jen dobře, že dojde ke sjednocení značky a loga takových regionálních ocenění, díky čemuž spotřebitelé nebudou mít problém najít na trhu zaručeně kvalitní a čerstvé domácí potraviny.“
Dalším důležitým aspektem značky Regionální potravina je možnost lepší kontroly. Potraviny vyráběné v našich domácích podmínkách mohou mít spotřebitelé i kontrolní inspekce mnohem lépe na očích. Tím následně dochází k nepřímému tlaku na výrobce, aby udržovali kvalitu svých potravinových produktů na vysoké úrovni.
O udělení označení Regionální potravina se mohou ucházet pouze produkty, vyrobené ze surovin tradičních pro daný region, z nichž 70 procent musí být tuzemského původu. Hlavní složka zpracované potraviny musí být domácí stoprocentně. Nositel značky má navíc minimálně v jednom znaku vykazovat výjimečné kvalitativní charakteristiky, které jej odlišují od běžných na trhu dostupných potravin. Značku Regionální potravina uděluje vítězům jednotlivých kategorií hejtman příslušného kraje. Její držitel bude oprávněn užívat logo na svých výrobcích po dobu čtyř let.