Ředitelství vodních cest uvažuje o stavbě dvou jezů v kritickém úseku mezi Ústím nad Labem a státní hranicí, kde jsou nejhorší plavební podmínky. První z nich v Prostředním Žlebu by měl stát okolo čtyř miliard a úprava a revitalizace celého úseku by mohla stát až 20 miliard. Lodní dopravci přitom neplatí na rozdíl od železničních a silničních vůbec žádné poplatky za použití dopravní cesty, neplatí ani spotřební daň z pohonných hmot.
Rentabilitu jezů za stávajících podmínek odmítl Bárta komentovat, uvedl ale, že nemají takovou prioritu jako dálnice. "Když vidíte ty částky, na jedné straně chybějících šest miliard na dálnici a čtyři až pět miliard na jezy, pak je třeba dálnice D8 mnohem prioritnější," řekl Bárta. Konkrétní časový horizont jejich stavby neuvedl, ale něco přece naznačil. "Jsme v situaci, kdy musíme šetřit, a to neskončí dřív než v roce 2016," uvedl.
Stavbu jezů se prý snaží vnímat koncepčně, což vytýká předchozím vládám. "Snížení nákladní silniční dopravy je pro mě priorita. Hlavní tíha by se měla přenést na železnici, ale právě v tomto regionu by měla mít prostor i lodní doprava," řekl Bárta. Jeho tým prý nyní pracuje na nové koncepci poplatků za dopravní cestu, která je v přepočtu na tunu zboží výrazně dražší pro železniční dopravce.
Zpráva převzata z ČTK.