Většina českých malých a středně velkých společností o veřejné zakázky ani neusiluje. Podle názoru majitelů těchto firem to je většinou ztráta času. „Zpravidla si nabídku veřejných zakázek prohlídneme v databázi, ale za poslední půlrok jsme se zúčastnili pouze dvou těchto zakázek,“ říká například majitel středně velké firmy ze středních Čech. Podnikatelé jsou k možnému úspěchu velmi skeptičtí. „Jsou to zcela výjimečné případy, kdy zakázku získá firma, která není tzv. spřátelená a nedisponuje vazbami na zadavatele,“ upřesňuje zmíněný podnikatel. Naděje svítá v podobě elektronických aukcí, kde v posledním kole rozhoduje již pouze cena. „Pokud poptávkové řízení končí elektronickou aukcí, nabídky jsou v předcházejících kolech přivedeny do dobré srovnatelnosti a v posledním kole rozhoduje pouze cena, potom jsou podmínky stejné pro všechny účastníky,“ upozorňuje na jeden ze způsobů, jak změnit systém výběru.
Pokud se již firmy rozhodnou, že se budou veřejných zakázek aktivně zúčastňovat, potom absolvují většinou sedm veřejných řízení za rok. „Nicméně i zde převažuje značná skepse. Místo nekvalitní nabídky, či nedostatečných zkušeností představitelé malých a středních podniků jmenují opět nedostatečné konexe,“ opakuje Otto Kočí ze společnosti ePoptavka.cz.
Jiný názor byl zaznamenán od podnikatele v realitách, který dříve obchodoval s nábytkem. „Pokud se nám podařilo vyhrát nějakou veřejnou zakázku, museli jsme být o 100 % lepší a kvalitnější než ti, co využívali tzv. nadstandardních vazeb.“ uvedl.



Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
