Registrací k obnově důvěry v ratingy
Coface podal svou registrační přihlášku k příslušnému centrálnímu orgánu CESR, který je vstupní branou do odvětví a jeho regulátorem pro celou EU. CESR ověřil náležitosti přihlášky a rozeslal je regulátorům v deseti zemích, kde Coface žádá o registraci. Vedle České republiky jsou těmito zeměmi Francie, Německo, Velká Británie, Itálie, Španělsko, Belgie, Holandsko a Polsko. Registrační proces může trvat až 6 měsíců. Registrace umožní ratingům Coface být brány jako kreditní ratingy v souladu s regulací EU. Všechny tři tradiční ratingové agentury musí pro své budoucí působení v EU podat obdobnou přihlášku do 7. září 2010.
Coface chce firmám a investorům nabídnout alternativu tří tradičních ratingových agentur a má k tomu následující čtyři klíčové předpoklady:
- 1. ověřené znalosti
- 2. globální decentralizovaná ratingová agentura
- 3. jedinečný podnikatelský model omezující riziko konfliktu zájmů
- 4. alternativa ke stávajícímu oligopolu v odvětví
Hodnocení pravděpodobnosti selhání firem je jádrem aktivit v pojištění pohledávek, kterému se Coface věnuje již 60 let. Od roku 2003 Coface vypracovává ratingy firem pro interní použití na všechna velká rizika, která pojišťuje. V roce 2009 začal testovat použití svých interních ratingů jako veřejné ratingy ve Francii a Hongkongu. A od počátku 2010 postupně zveřejňuje všech svých 12.000 interních ratingů.
Ratingové agentury Coface působí celkem ve 14. zemích Evropy, Asie a Ameriky (16 zemí ke konci 2010). Deset z nich působících v EU postupuje podle totožných procedur a produkčních standardů, které jsou zveřejněny na www.coface.com (v části „What we do – ratings and business information“). K tvorbě ratingů využívá globálně okolo 150 svých analytiků a dalších 100 podpůrných pracovníků (85 analytiků a 85 podpůrných pracovníků v EU). Všechny přidělené ratingy prochází důsledným kontrolním procesem.
Coface vystavuje ratingy výlučně na firmy, jejichž riziko selhání pojišťuje ve vysokém objemu. Prvotním uživatelem ratingů Coface je tedy samotná pojišťovna pohledávek Coface. Při tvorbě ratingů má tak Coface totožný zájem jako další investoři využívající rating a nemůže si dovolit nějakým způsobem modifikovat ratingy pod nátlakem hodnocených firem.
Konkurence je nejlepší nástroj pro zvýšení kvality firemních ratingů a obnovu důvěry v ně. Přístup Coface umožní řadě středně velkých firem mít mezinárodně srovnatelný rating, čímž se jim usnadní a zlevní přístup k finančním zdrojům.
Přihláška k registraci Coface není překvapením. President Evropské centrální banky Jean-Claude Trachet uvedl, že „pravděpodobně nastal vhodný čas k potlačení oligopolu tří agentur“. Výkonný ředitel Coface Jerome Cazes k tomu dodává. „Coface připravoval tento projekt téměř deset let. Expertíza pojišťoven pohledávek v přípravě ratingů byla nedávno zmíněna i guvernérem francouzské národní banky Christianem Foyerem. Jedním z klíčových záměrů nové evropské regulace ratingových agentur bylo zvýšení konkurence a vytvoření podmínek pro vstup nových poskytovatelů ratingů s odlišnými podnikatelskými modely.“
Radek Laštovička, ředitel Coface Czech dále uvádí: „Detailní ratingy desítek českých firem vytváříme od vstupu pojišťovny pohledávek Coface Czech na trh v roce 2007. Nemalou výhodou je přitom pro nás zázemí obrovského množství informací o firmách shromažďovaných od počátku devadesátých let v Coface Czech jako největší české agentuře pro skóring bonity firem.“