Dodání zboží do EU a souhrnná hlášení
Otázka: Souhrnné hlášení se podává jen, pokud je k tomu důvod, čili pouze pokud uskutečnil plnění do EU?
Odpověď: Při dodání zboží do EU je plátce povinen elektronicky podávat souhrnná hlášení měsíčně - § 102 odst. 4 zákona o dani z přidané hodnoty (zákon 253/2004). Pokud čtvrtletní plátce nedodává zboží, ale pouze poskytuje služby do EU, podává souhrnné hlášení kvartálně - §102 odst. 5 zákona o dani z přidané hodnoty. Pokud však tento plátce v průběhu čtvrtletí dodal zboží (nebo přemístil majetek), musí podat souhrnná hlášení za všechny měsíce daného čtvrtletí (i nulová podání) a dále bude podávat měsíční souhrnná hlášení do konce daného kalendářního roku - § 102 odst. 6 zákona o dani z přidané hodnoty. Formulář souhrnného hlášení je k dispozici v sekci Formuláře ke stažení.
Využijte naší firemní poradnu.
Služby z USA
Otázka: Dobrý den. Česká s.r.o., měsíční plátce DPH, přijala fakturu na poskytnutí služeb od a) fyzické osoby b) od právnické osoby ze třetí země (USA). Mám dvě otázky. Platí se z faktury srážková daň 15 procent (pro případ a i b)? Je povinnost k této faktuře dopočítat DPH?
Odpověď: V těchto případech je potřeba zkoumat, o jakou konkrétní službu se jedná. Pokud by šlo o službu vztahující se k nemovitosti, služby v oblasti kultury, sportu, vzdělávání, výstavy... je místo plnění tam kde je služba poskytnuta (§10, § 10b zákona o dani z přidané hodnoty). Pokud jde o jinou službu než v §10 - §10k, jedná se o obecný princip (§9 zákona o dani z přidané hodnoty) - zdaňuje příjemce služby, čili povinnost přidanit a případně i možnost oddanit - dříve reverse charge. Jde-li o právnickou nebo o fyzickou osobu, nemá na DPH vliv. Povinnost odvést daň 15% podle zvláštní sazby (§36 zákona o daních z příjmu) záleží také na typu služby a na tom, jestli je zdroj příjmů skutečně v ČR (např. u poradenství, zprostředkování, příjmy lékařů, architektů, sportovců, autorů...).
Využijte naší firemní poradnu.
Začínám vést účetnictví
Otázka: Začínám vést účetnictví firmě hotel,restaurace,bar s čím mám nejlépe začít.
Odpověď: Z Vašeho dotazu není zřejmé, zda přebíráte už zaběhnuté účetnictví, zakládáte účetnictví v nově vzniklé společnosti nebo přecházíte z daňové evidence na účtování. V prvním případě budete navazovat na účetní uzávěrku ke konci předchozího účetního období, případně na mimořádnou účetní uzávěrku daného období. Jestliže zavádíte účetnictví nově, je dobré si předem promyslet, jaké informace potřebujete z účetnictví získat a s ohledem na to zvolit vhodnou účtovou osnovu, číselné řady dokladů, typy předkontací... Ve Vašem případě zřejmě využijete účtování nákladů a výnosů podle středisek pro lepší přehled o ziskovosti jednotlivých činností. Je taky důležité si dobře vybrat účetní software. V neposlední řadě musíte zorganizovat oběh účetních dokladů, aby se k Vám doklady dostaly všechny, včas a byly přeheldně zařazeny... Pokud přecházíte z daňové evidence na účetnictví, je potřeba nejprve sestavit zahajovací rozvahu - vyčíslit aktiva a pasiva firmy. Tato varianta má i daňové dopady, které se týkají úpravy základu daně o hodnotu zásob, pohledávek a závazků. Více se dozvíte v průvodcích účetnictvím a daňovou evidencí.
Využijte naší firemní poradnu.