České firmy podle autorů průzkumu potvrdily zkušenost, že krize je nejlepší období pro inovace a odvážné kroky. Mnohé z nich se tak dokázaly prosadit v oblastech, kam by se v době konjunktury přes konkurenci globálních korporací sotva probojovaly. Z toho pramení i optimistické hodnocení českých podnikatelů ve srovnání s konkurencí. Na škále od jedničky do desítky, kdy jednička je nejlepší pozice ve vztahu ke konkurenci, se většina majitelů vidí mezi jedničkou a čtyřkou.
"Optimismus českých společností je paradoxně do značné míry výsledkem hospodářské krize. Řada těchto společností již před krizí hospodařila rozumně a krizi využila jako příležitost omezit zbytečné náklady, zamyslet se nad podstatou svého podnikání a uvědomit si dlouhodobé zdroje hodnot. Nyní jsou připraveny na budoucí růst a expanzi,“ uvedl vedoucí partner PwC ČR Jiří Moser.
České podniky v rukou soukromého majitele zpravidla mají střednědobou písemnou strategii. Dalo se očekávat, že více vlastníků bude svůj podnik řídit spíše intuitivně, nicméně zdá se, že formalizace řízení v českých podnicích se přinejmenším na strategické úrovni blíží západoevropským standardům. Téměř dvě třetiny českých podniků mají písemně zpracovanou strategii svého rozvoje, a to nejčastěji pro horizont tří let.
Zpráva převzata z Hospodářské komory ČR.