„Reorganizací systému by mělo dojít k postupnému sjednocení všech úřadů, které vyplácí různé typy dávek. Ideálním cílem je jedna agenda, tři až čtyři typy sociálních dávek a jedno výplatní místo. Jen pro představu, dnes existuje na dvě desítky typů sociálních dávek, které vyplácí a kontrolují tři úřady. To na jedné straně nadbytečně zatěžuje výdaje státu na administraci těchto výdajů, na druhé straně je to systém značně nepraktický a náročný i pro příjemce dávek,“ vysvětluje Jaromír Drábek, ministr práce a sociálních věcí.
Ministerstvo například podmíní výplatu sociálních dávek a podpor zajištěním řádné docházky dětí do školy. Dále hodlá podpořit rozvoj alternativ rodinné péče: rozvoj firemních školek, alternativních předškolních zařízení typu mateřských a rodinných center i institut sousedského hlídání do 6 let dítěte. Očekávat lze také zpřísnění postoje k neplatičům nájemného a pořádkových pokut. „Pokud tyto osoby pobírají sociální dávky a podpory, bude jim z nich přímo strháván dluh,“ vysvětluje Jaromír Drábek. Dojde k rozšíření a zjednodušení využívání institutu zvláštního příjemce umožňujícího odevzdávat část dávek přímo věřitelům.
V oblasti pracovněprávní navrhne MPSV v součinnosti se sociálními partnery úpravy zákoníku práce, které povedou k větší flexibilitě a k vyšší motivaci zaměstnavatelů při vytváření nových pracovních míst. „Podpoříme ty nezaměstnané, kteří začnou podnikat, zvýšíme maximální rozsah zaměstnání na základě dohody o provedení práce ze 150 na 300 hodin za důsledné kontroly, zda jde skutečně o jednorázovou činnost, zavedeme pružnější konta pracovní doby a umožníme její flexibilnější nerovnoměrné rozložení,“ popisuje záměry resortu vyplývající z koaliční dohody Jaromír Drábek.
„V souhrnu všech navržených opatření se jistě najdou taková, která vzbudí nevoli. Jsem ale připraven je obhájit. Jejich aplikaci považuji za nezbytnou. Jednak z pohledu nutných rozpočtových škrtů, jednak kvůli zneužitelnosti a zneužívání systému,“ uzavírá Drábek.



Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
