Na zástupkyni ochránce se obrátilo několik občanů se stížností na nečinnost ČOI, která nepostihla autobazary za poskytování zkreslených informací o stavu ojetého vozidla. Jednalo se zejména o udávání stavu tachometru, resp. počtu najetých kilometrů. Tyto případy nedávaly možnost systémového řešení, proto zahájila zástupkyně ochránce šetření z vlastní iniciativy.
Jestliže autobazar nabízí auto bez konkrétního a jasně srozumitelného poučení kupujícího, že stav tachometru nemusí odpovídat počtu skutečně najetých kilometrů, jedná se podle zástupkyně ochránce o klamavou obchodní praktiku. Prodejce se své odpovědnosti za vlastnosti nabízeného zboží nemůže zbavit tím, že např. v prodejně vyvěsí obecnou informaci, že neodpovídá za stav tachometru.
Průměrný spotřebitel vychází podle zástupkyně ochránce z toho, že stav tachometru odpovídá počtu najetých kilometrů. Ve skutečnosti se však jedná o dva zcela odlišné údaje. Jestliže bazar neupozorní kupujícího na případný rozpor údajů, dopouští se nekalých obchodních praktik, tj. chování, jehož podstatou je cílená snaha nepravdivým či nesprávným údajem uvést spotřebitele v omyl a přimět ho k uzavření smlouvy, k níž by se jinak nezavázal. Údaj o najetých kilometrech je důležitou a podstatnou informací, která vypovídá o míře opotřebení vozidla a hraje významnou roli v rozhodování o koupi vozu.
Z výsledků šetření zástupkyně ochránce vyplynulo, že rozsah působnosti ČOI se může uplatňovat v mnohem větší šíři. ČOI by se neměla omezovat pouze na prověřování formálního vyřizování reklamací, ale může šetřit i klamavé jednání a nekalé obchodní praktiky.
Česká obchodní inspekce (ČOI) přistoupila na doporučení zástupkyně ochránce s tím, že bude stížnosti kupujících na postup autobazarů šetřit jako možnou nekalou obchodní praktiku. ČOI se rovněž zaměří na kupní smlouvy bazarů. Pokud totiž autobazar uvede v kupní smlouvě stav tachometru a současně se zaváže, že stav vozidla odpovídá jeho opotřebení a počtu najetých kilometrů, je možné z toho dovodit, že tachometr ukazuje skutečný počet najetých kilometrů. Jestliže by se ukázalo, že tyto údaje nebyly shodné a stav tachometru neodpovídal počtu najetých kilometrů, jednalo by se ze strany autobazaru o porušení zákona o ochraně spotřebitele. ČOI by takové jednání sankcionovala jako nekalou obchodní praktiku. Současně bude ČOI stěžovatele v takových případech upozorňovat na možnost odstoupit od kupní smlouvy.
Zástupkyně ochránce v této souvislosti upozorňuje, že je třeba rozlišovat případy, kdy je autobazar prodávajícím a kdy pouze zprostředkovatelem. Jestliže prodávající uzavře s autobazarem smlouvu o zprostředkování, bazar se zaváže vyhledat vhodné zájemce, ale bez písemné plné moci není oprávněn za prodávajícího uzavřít kupní smlouvu. I s touto plnou mocí však odpovědnost za pravdivost údajů ve smlouvě nese prodávající. Pokud však autobazar převzal automobil do prodeje na základě smlouvy o obstarání prodeje, může s kupujícím uzavřít kupní smlouvu svým jménem a jako prodejce odpovídá kupujícímu za vlastnosti a vady vozu ve smlouvě uvedené.



Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
