„Osvědčeným receptem je otevřené a opakované jednání s dlužníky o možnostech, jak situaci řešit. Pokud je oboustranná snaha o dohodu, je nejsnazším způsobem úhrada pohledávek formou dohodnutých splátek,“ přibližuje jeden z nejúčinnějších způsobů řešení pohledávek podniková právnička Darina Vetyšková z Unie podnikových právníků (UPP), která má u svého zaměstnavatele agendu pohledávek na starosti. „V opačném případě nastupují většinou vleklé soudní spory a následně pak služby exekutora, které obě strany vyčerpávají. Navíc naše zkušenosti potvrzují, že dlužník má snahu svůj závazek řešit tím aktivněji, čím aktivnější je věřitel,“ dodává.
Podle některých právníků zhoršená platební morálka stoupla v loňském roce asi o deset procent a v letošním roce si udržuje stabilní trend. Naopak zhoršuje se situace v případech, kdy dochází k úpadku firmy. Tam došlo meziročně až ke stoprocentnímu nárůstu.
Obchodníci se školí u podnikových právníků
Právní oddělení obchodních společností nyní také ve větší míře obchodníkům radí, jak postupovat při uzavírání smluv s novými klienty. „Obchodníci by se měli při uzavírání smluv s novými obchodními partnery chovat odpovědně a vždy důkladně prověřit kredibilitu svých partnerů a eliminovat tak případné riziko vzniku budoucích pohledávek. Jako nástroje mohou kromě registru dlužníků sloužit i statistické modely, externí data apod.“ uvádí Alice Selby, místopředsedkyně UPP.
„Historii firmy si může věřitel ověřit také v obchodním rejstříku a v insolvenčním rejstříku najde údaje, zda už v minulosti nebyly podány návrhy na zahájení insolvenčního řízení. Smluvní dokumentaci je jako jednomu z nástrojů prevence pohledávek potřeba věnovat pozornost, aby se v případě sporu předešlo nejednoznačnému výkladu, a proto formulování smluv včetně zajištění závazků věnujeme diskusní seminář v září tohoto ruku “ dodává na závěr Marie Brejchová, prezidentka UPP, která má v této oblasti bohaté zkušenosti z práce ve významné společnosti v oblasti elektroenergetiky.