Jedním z výstupů Summitu bylo konstatování, že politická reprezentace v České republice všeobecně chápe cestovní ruch spíše jako okrajové téma, aniž by mu přikládala význam, který má v našich sousedních zemích. Důsledkem je absence dlouhodobých strategií rozvoje tohoto oboru, který může hrát významnou roli pro udržení zaměstnanosti do budoucna. Zatímco současní investoři ve výrobní sféře budou v České republice vytvářet pracovní příležitosti jen do té doby, než pro ně bude výhodnější přesunout příslušné výrobní kapacity do jiných zemí, cestovní ruch má stálý potenciál trvalého rozvoje spjatého s místními regiony a generování pracovních míst nejen v oborech hotelnictví a gastronomie, ale i v četných navazujících lokálních službách.
Proto v současné době krize většina evropských států hledá zdroje pro oživení ekonomiky právě v podpoře domácího cestovního ruchu jako významného hospodářského odvětví. Tento fakt ale není zcela jasně chápán a podporován našimi politiky. Po každých volbách se znovu a znovu objevují diskuse, zda má vůbec existovat Ministerstvo pro místní rozvoj, případně jaké ministerstvo bude mít cestovní ruch ve své gesci. Přitom v sousedním Rakousku, kde turismus vytváří 16% HDP, se intenzivně pracuje na jeho dalším rozvoji na základě jasně definovaných strategií, které, mimo jiné, slaví úspěchy i u české klientely a vedou k trvalému nárůstu počtu Čechů vyjíždějících do Rakouska za rekreací. I Slovensko po letech snah dospělo v tomto roce k prosazení zákona o cestovním ruchu, definujícím tento obor jako důležité průmyslové odvětví s jasnou strukturou řízení a financování.
Až doposud sektor cestovního ruchu v naší zemi přežíval spíše díky turistickému boomu, bez zásadnější podpory státu. V souvislosti s nově se tvořící vládní koalicí a zamýšlenými změnami rozvojových priorit, které jsou nyní diskutovány, je však nutné se zasadit o to, aby potřeba dlouhodobé strategie rozvoje cestovního ruchu nebyla opomenuta. Nejedná se už jen o přežití některých firem v tomuto sektoru podnikajících, kterými jsou z převážné většiny malí a střední podnikatelé, ale skutečně o přežití celého odvětví.