Banky a pojišťovny jsou v rámci této soutěže hodnoceny jak z pohledu klientského přístupu – nejvyrovnanější a cenově nejvýhodnější nabídky produktů a služeb - tak i z hlediska hospodářských výsledků, které dokládají finanční stabilitu společnosti. Na druhém místě se v celkovém bankovním žebříčku umístila UniCredit Bank, třetí pozici obsadila Raiffeisenbank. Druhé místo v soutěži pojišťoven náleží Kooperativě, třetí místo získala pojišťovna Allianz.
Pro zákazníky bank a pojišťoven jsou zajímavé výsledky hodnocení z pohledu klientů, v rámci něhož byla sledována šíře a výhodnost produktů, služeb, ale i dostupnost a komunikace sledovaných finančních institucí. Za klientsky nejpřívětivější Raiffeisenbank se na druhém místě umístila Poštovní spořitelna a na místě třetím GE Money Bank. Ve stejné kategorii mezi pojišťovnami druhé místo za vítěznou Kooperativou připadlo České pojišťovně a místo třetí Slavii pojišťovně.
Analytický tým soutěží Nejlepší banka a Nejlepší pojišťovna porovnával u deseti bank s největší škálou produktů a služeb náklady na vedení běžného účtů u pěti typů klientů, 11 druhů úrokových sazeb, zmapoval 63 produktů, 29 služeb a prověřil také komunikaci pracovníků bank přímo na pobočkách (mystery shopping). U pojišťoven byla porovnávána výše pojistného v pěti oblastech, a zhodnocena nabídka 32 produktů a šesti služeb. Komunikace finančních ústavů byla vyhodnocena na základě několika vln testu elektronické komunikace (mystery mailing), a zkušebních informačních telefonátů (mystery calling). Dostupnost bank a pojišťoven byla hodnocena nejen podle počtu poboček, ale také z pohledu otevíracích hodin, on-line možností elektronického bankovnictví nebo bankomatů. Jednotlivých žebříčků tak vzniklo mnohem více.
Velká pozornost byla věnována propočítacímu mechanismu, na jehož základě byli určeni vítězové soutěží. Výzkumná agentura STEM/MARK zjišťovala na základě odpovědí 957 respondentů preference klientů v oblasti úrokových sazeb, komunikace a dostupnosti. Tyto preference pak byly přepočteny do vah, dle kterých byly vybrané oblasti hodnoceny. Design, obsah a technické řešení internetových stránek vyhodnotila pro soutěže expertní společnost e-FRACTAL. Do soutěží byly zapojeny i banky a pojišťovny, které určily váhy hodnocení u jednotlivých typů klientů, důležitosti jednotlivých druhů pojištění i hlavních oblastí hodnocení.
„Je pro nás velká čest, že jsme se již podruhé mohli stát partnerem soutěží Nejlepší banka a Nejlepší pojišťovna. Tyto soutěže přispívají ke zlepšení poskytovaných produktů a služeb na bankovním a pojišťovacím trhu. Mohou totiž naznačit, kam se obor ubírá a jak se mění preference zákazníků. Finanční instituce pak mohou lépe reagovat a přizpůsobit svoji nabídku. Zároveň soutěže usnadní orientaci na trhu běžným klientům a široké veřejnosti,“ sdělil Pavel Závitkovský, Partner odpovědný za oblast bankovnictví ve společnosti KPMG Česká republika.
Ceny pro inovátory
Letos byly podruhé vyhlášeny i speciální kategorie Bankovní inovátor 2010 a Pojišťovací inovátor 2010. Do této kategorie banky a pojišťovny samy nominovaly své produkty, služby nebo přístup, který považují ve srovnání se svou konkurencí za výjimečný. Tato speciální ocenění dávají jasně najevo, jak banky a pojišťovny reagují na klientské potřeby a zda jim dostatečně přizpůsobují svou nabídku služeb. O vítězi rozhodovala veřejnost hlasováním na webových stránkách www.nejbanka.cz.
Bankovním inovátorem 2010 se stala Saxo bank se svým produktem Saxo trader, který nabízí online přístup pro investování na burze. V oblasti pojišťovnictví bylo jako nejvíce inovativní zvoleno komplexní rizikové pojištění pro jednotlivce i rodiny PRO život, které nabízí pojišťovna Allianz.
„Zejména v posledním roce se ukazuje, že jedním z hlavních strategických cílů společností nejen z finančního sektoru je zlepšení schopnosti porozumět chování klientů a samozřejmě i mít schopnost na základě tohoto poznání jednat. To znamená být schopen zavést odpovídající obchodní model postavený na správně vyvážené kombinaci produktů, distribučního mixu, pokročilé segmentace klientů, firemní kultury a mediálního obrazu. A k tomuto cíli vedou právě inovativní myšlení a technologie, tedy pokud jdou ruku v ruce,” dodává Pavel Šiška, obchodní ředitel IBM Česká republika pro finanční sektor.
Výsledky soutěže Nejlepší banka 2010:
Nejlepší banka 2010
1. ČSOB
2. UniCredit Bank
3. Raiffeisenbank
Klientsky nejpřívětivější banka 2010:
1. Raiffeisenbank
2. Poštovní spořitelna
3. GE Money Bank
Bankovní inovátor 2010:
Saxo bank – produkt Saxo trader
Výsledky soutěže Nejlepší pojišťovna 2010:
Nejlepší pojišťovna 2010
1. ČSOB pojišťovna
2. Kooperativa
3. Allianz
Klientsky nejpřívětivější pojišťovna 2010:
1. Kooperativa
2. Česká pojišťovna
3. Slavia pojišťovna
Pojišťovací inovátor 2010:
Allianz - produkt PRO život



Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
