Banky a pojišťovny jsou v rámci této soutěže hodnoceny jak z pohledu klientského přístupu – nejvyrovnanější a cenově nejvýhodnější nabídky produktů a služeb - tak i z hlediska hospodářských výsledků, které dokládají finanční stabilitu společnosti. Na druhém místě se v celkovém bankovním žebříčku umístila UniCredit Bank, třetí pozici obsadila Raiffeisenbank. Druhé místo v soutěži pojišťoven náleží Kooperativě, třetí místo získala pojišťovna Allianz.
Pro zákazníky bank a pojišťoven jsou zajímavé výsledky hodnocení z pohledu klientů, v rámci něhož byla sledována šíře a výhodnost produktů, služeb, ale i dostupnost a komunikace sledovaných finančních institucí. Za klientsky nejpřívětivější Raiffeisenbank se na druhém místě umístila Poštovní spořitelna a na místě třetím GE Money Bank. Ve stejné kategorii mezi pojišťovnami druhé místo za vítěznou Kooperativou připadlo České pojišťovně a místo třetí Slavii pojišťovně.
Analytický tým soutěží Nejlepší banka a Nejlepší pojišťovna porovnával u deseti bank s největší škálou produktů a služeb náklady na vedení běžného účtů u pěti typů klientů, 11 druhů úrokových sazeb, zmapoval 63 produktů, 29 služeb a prověřil také komunikaci pracovníků bank přímo na pobočkách (mystery shopping). U pojišťoven byla porovnávána výše pojistného v pěti oblastech, a zhodnocena nabídka 32 produktů a šesti služeb. Komunikace finančních ústavů byla vyhodnocena na základě několika vln testu elektronické komunikace (mystery mailing), a zkušebních informačních telefonátů (mystery calling). Dostupnost bank a pojišťoven byla hodnocena nejen podle počtu poboček, ale také z pohledu otevíracích hodin, on-line možností elektronického bankovnictví nebo bankomatů. Jednotlivých žebříčků tak vzniklo mnohem více.
Velká pozornost byla věnována propočítacímu mechanismu, na jehož základě byli určeni vítězové soutěží. Výzkumná agentura STEM/MARK zjišťovala na základě odpovědí 957 respondentů preference klientů v oblasti úrokových sazeb, komunikace a dostupnosti. Tyto preference pak byly přepočteny do vah, dle kterých byly vybrané oblasti hodnoceny. Design, obsah a technické řešení internetových stránek vyhodnotila pro soutěže expertní společnost e-FRACTAL. Do soutěží byly zapojeny i banky a pojišťovny, které určily váhy hodnocení u jednotlivých typů klientů, důležitosti jednotlivých druhů pojištění i hlavních oblastí hodnocení.
„Je pro nás velká čest, že jsme se již podruhé mohli stát partnerem soutěží Nejlepší banka a Nejlepší pojišťovna. Tyto soutěže přispívají ke zlepšení poskytovaných produktů a služeb na bankovním a pojišťovacím trhu. Mohou totiž naznačit, kam se obor ubírá a jak se mění preference zákazníků. Finanční instituce pak mohou lépe reagovat a přizpůsobit svoji nabídku. Zároveň soutěže usnadní orientaci na trhu běžným klientům a široké veřejnosti,“ sdělil Pavel Závitkovský, Partner odpovědný za oblast bankovnictví ve společnosti KPMG Česká republika.
Ceny pro inovátory
Letos byly podruhé vyhlášeny i speciální kategorie Bankovní inovátor 2010 a Pojišťovací inovátor 2010. Do této kategorie banky a pojišťovny samy nominovaly své produkty, služby nebo přístup, který považují ve srovnání se svou konkurencí za výjimečný. Tato speciální ocenění dávají jasně najevo, jak banky a pojišťovny reagují na klientské potřeby a zda jim dostatečně přizpůsobují svou nabídku služeb. O vítězi rozhodovala veřejnost hlasováním na webových stránkách www.nejbanka.cz.
Bankovním inovátorem 2010 se stala Saxo bank se svým produktem Saxo trader, který nabízí online přístup pro investování na burze. V oblasti pojišťovnictví bylo jako nejvíce inovativní zvoleno komplexní rizikové pojištění pro jednotlivce i rodiny PRO život, které nabízí pojišťovna Allianz.
„Zejména v posledním roce se ukazuje, že jedním z hlavních strategických cílů společností nejen z finančního sektoru je zlepšení schopnosti porozumět chování klientů a samozřejmě i mít schopnost na základě tohoto poznání jednat. To znamená být schopen zavést odpovídající obchodní model postavený na správně vyvážené kombinaci produktů, distribučního mixu, pokročilé segmentace klientů, firemní kultury a mediálního obrazu. A k tomuto cíli vedou právě inovativní myšlení a technologie, tedy pokud jdou ruku v ruce,” dodává Pavel Šiška, obchodní ředitel IBM Česká republika pro finanční sektor.
Výsledky soutěže Nejlepší banka 2010:
Nejlepší banka 2010
1. ČSOB
2. UniCredit Bank
3. Raiffeisenbank
Klientsky nejpřívětivější banka 2010:
1. Raiffeisenbank
2. Poštovní spořitelna
3. GE Money Bank
Bankovní inovátor 2010:
Saxo bank – produkt Saxo trader
Výsledky soutěže Nejlepší pojišťovna 2010:
Nejlepší pojišťovna 2010
1. ČSOB pojišťovna
2. Kooperativa
3. Allianz
Klientsky nejpřívětivější pojišťovna 2010:
1. Kooperativa
2. Česká pojišťovna
3. Slavia pojišťovna
Pojišťovací inovátor 2010:
Allianz - produkt PRO život