Senátoři za ODS, ČSSD a TOP 09 novelu předložili kvůli tomu, že poslední úprava zákona o odpadech byla podle nich přísnější než rámcová směrnice EU o odpadech, kterou převáděla do českého právního řádu. Proti novele protestovalo také Sdružení automobilového průmyslu.
Senát tuto úpravu ale přesto letos v dubnu schválil kvůli tomu, že její změny by prodloužily proces jejího schvalování. Rychlé přijetí bylo nutné kvůli postoji Evropská komise, která podle tvůrců novely vedla s Českou republikou už tři řízení kvůli absenci směrnice v českém právním řádu.
Výrobci a dovozci automobilů musejí podle schválené novely poskytovat zpracovatelům vraků podrobnější údaje o automobilech, třeba o jejich demontáži a skladování, a informovat je o možnostech recyklace automobilů. Senátoři navrhují v souladu se směrnicí z tohoto okruhu výslovně vyjmout informace, které jsou předmětem obchodního tajemství, či práv průmyslového vlastnictví výrobců.
Senát navrhl také zrušit povinnost výrobců a dovozců aut zřídit nejméně jedno sběrné místo pro vraky vozidel v každém obvodu obce s rozšířenou působností. Místo toho pro ně chtějí zavést povinnost zajistit "přiměřeně dostupnou" síť sběrných míst pro vraky. Argumentují tím, že v Česku je nyní přes 500 takových míst, z nich asi 370 funguje. Požadavky směrnice by tedy byly splněny.
Zpráva převzata z ČTK.



Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
