Senátoři za ODS, ČSSD a TOP 09 novelu předložili kvůli tomu, že poslední úprava zákona o odpadech byla podle nich přísnější než rámcová směrnice EU o odpadech, kterou převáděla do českého právního řádu. Proti novele protestovalo také Sdružení automobilového průmyslu.
Senát tuto úpravu ale přesto letos v dubnu schválil kvůli tomu, že její změny by prodloužily proces jejího schvalování. Rychlé přijetí bylo nutné kvůli postoji Evropská komise, která podle tvůrců novely vedla s Českou republikou už tři řízení kvůli absenci směrnice v českém právním řádu.
Výrobci a dovozci automobilů musejí podle schválené novely poskytovat zpracovatelům vraků podrobnější údaje o automobilech, třeba o jejich demontáži a skladování, a informovat je o možnostech recyklace automobilů. Senátoři navrhují v souladu se směrnicí z tohoto okruhu výslovně vyjmout informace, které jsou předmětem obchodního tajemství, či práv průmyslového vlastnictví výrobců.
Senát navrhl také zrušit povinnost výrobců a dovozců aut zřídit nejméně jedno sběrné místo pro vraky vozidel v každém obvodu obce s rozšířenou působností. Místo toho pro ně chtějí zavést povinnost zajistit "přiměřeně dostupnou" síť sběrných míst pro vraky. Argumentují tím, že v Česku je nyní přes 500 takových míst, z nich asi 370 funguje. Požadavky směrnice by tedy byly splněny.
Zpráva převzata z ČTK.