Zejména:
- Je toho názoru, že návrh rozhodně nevyřeší palčivé problémy praktik, za které jsou činnosti pod výrazem lobbing považovány,
- Vzhledem k tomu, že lobbistickou činností se rozhodně nezabývají pouze soukromé osoby, ale i společenské organizace i podnikatelské subjekty, návrh postihuje pouze část okruhu lobbistů,
- Práva a povinnosti lobbistů obecně nejsou v zákoně vymezeny jasně a vyváženě,
- Svaz průmyslu a dopravy chápe, že zákonem nelze zdaleka postihnout náplň činnosti lobbingu a stanovit vhodná pravidla. Nicméně je toho názoru, že tak, jak je předložen, neřeší etiku potřebného chování, ale nahrazuje ji nesmyslným administrováním.
Z hlediska právního navíc balancuje na hranici Listiny základních práv a svobod, zejména hrozí jeho kolize s čl. 17/2 , 18 a 27.
Jde proti zákonu na ochranu osobních údajů
V obecné poloze zákonodárci deklarují snahu chránit osobní údaje. Už nyní se na druhé straně umožňuje, aby např. v obchodním rejstříku byla uváděna rodná čísla a přesné adresy fyzických osob – velmi citlivé osobní údaje. Navrhovaný zákon tuto rozpornou tendenci výrazným způsobem prohlubuje. Zde je zapotřebí upozornit na to, že navrhovaná praxe přispěje k opačnému než požadovanému výsledku. Nesníží prostor pro korupci, ale naopak rozšíří možnost jak vydírat jednotlivé osoby i jak zneužít celý systém.
Zpráva převzata ze Svazu průmyslu a dopravy ČR.