Vítězem projektu Krizi navzdory je Exim Tours

18.06.2010 | , Hospodářská komora ČR
FIREMNI FINANCE - NEPOUŽÍVAT


17.6. 2010 Hospodářská krize prověřila odolnost i invenci českých společností. Mnohým přinesla příležitosti, ke kterým by se v době růstu a stability nikdy nedostaly. Jiným prověřila jejich podnikatelský model a motivovala je k přijetí opatření, která umožnila nejen přečkat krizi s minimálními ztrátami, ale často i upevnit základy pro další expanzi a růst.

Právě z takových firem vybírala odborná porota na základě doporučení garantů a zároveň partnerů projektu Krizi navzdory vítěze jednotlivých kategorií a také hlavního vítěze: Jako nejlepší bojovník s krizí byla nakonec vyhodnocena cestovní kancelář Exim Tours.

„Ekonomická krize je pro každou společnost těžkou zkouškou. Jak je ale vidět u společností, které se projektu Krizi navzdory zúčastnily, pro inovativní a vytrvalé hráče znamená krize velkou příležitost. Čerstvý průzkum PricewaterhouseCoopers ČR mezi českými soukromými společnostmi ukázal, že zhruba třetina podniků si dokázala v loňském roce udržet úroveň tržeb, a desetina podniků je dokonce zvýšila. Těší mě, že důvěra v budoucnost se vrací – téměř 70 % soukromých podniků očekává růst svých tržeb v příštích 12 měsících,“ říká Jiří Moser, řídící partner PricewaterhouseCoopers v České republice.

„Podle našich analýz mělo překonávání ekonomických problémů spojených s hospodářskou recesí pro dvě třetiny firem také své pozitivní důsledky.Rozhodli jsme se je zmapovat a vítěze nad krizí ocenit a medializovat,“ uvedl k projektu prezident Hospodářské komory ČR Petr Kužel.

U společnosti Exim Tours porota ocenila zejména

  • zavedení unikátního on-line rezervačního systému, který umožnil zvýšit pružnost a snížit náklady
  • rozhodnutí investovat i v čase krize do zaměstnanců s cílem zajistit kvalitní péči o klienty
  • orientaci na segment klientů s vyššími nároky, což pomohlo stabilizovat poptávku

„Do projektu jsme se přihlásili, protože téma projektu je aktuální, svým způsobem i unikátní, neboť celosvětovou krizi nezažije každá generace. Dalším důvodem byl vyhlašovatel, hlavní partner a další partneři, kteří pro nás znamenali záruku hodnoty a úrovně projektu. Díky tomuto projektu jsme se dokázali ohlédnout a analyzovat tak svoje kroky, které jsme více méně automaticky během krize denně podnikali. Budu mít radost, pokud popis těch několika situací a zásadních rozhodnutí bude někomu dalšímu prospěšné,“ uvedl Stanislav Zíma ze společnosti Exim Tours.

Do pětice kandidátů nominovaných na hlavního vítěze projektu Krizi navzdory byla dále zahrnuta společnost Dial Telecom, Linet, Rodinný pivovar Bernard a WBI Systems. (Komentáře jejich zástupců jsou v poznámkách.)

Složení odborné poroty

Petr Kužel, prezident HK ČR
Petr Zmátlík, ředitel PwC ČR
Jindřich Soukup, prorektor VŠE Praha
Pavel Finger, finanční ředitel CCB - Czech Credit Bureau

Vítězové kategorií

Projekt ocenil 10 společností v 10 deseti odvětvích ekonomiky za kroky, které podnikly v reakci na krizi (v závorce uveden odborný garant příslušné kategorie):

  • Stavebnictví, stavební materiály a technická zařízení budov: Isolit-Bravo (KNAUF Praha, s.r.o.)
  • Strojírenství, elektrotechnika: Zikmund electronics (ČT24)
  • Doprava a spoje, telekomunikace: Dial Telecom (Dopravní podnik hl. m. Prahy, a.s.)
  • Potravinářský průmysl: Rodinný pivovar Bernard (PROFIT nakladatelství STANFORD, a.s.)
  • Zpracovatelský průmysl: 5M (Grafton recruitment)
  • Informační technologie: WBI Systems (Microsoft,s.r.o., a J.K.R. spol,s.r.o.)
  • Zdravotnictví: Linet (Bankovní institut vysoká škola, a.s., a MAFRA)
  • Služby pro podniky: Moris design (ZalozFirmu.cz, Česká spořitelna, a.s., a Centrum Holdings)
  • Obchod : TPT Coating (RRM)
  • Vzdělávání a cestovní ruch: Exim Tours (Vysoká škola finanční a správní, o.p.s)

Jaké kroky učinily podniky, které dokázaly dobře reagovat na potíže vzniklé hospodářskou krizí?

  • Jednou z nejčastějších odpovědí byla inovace a vývoj nových produktů, často s cílem oslovit nové zákazníky či zaplnit mezeru na trhu.
  • S tím souvisí investice do výzkumu a vývoje a intenzivnější či nové formy marketingu.
  • Vítězné společnosti považují za mimořádně důležitou kvalitu svých produktů či služeb a také kvalitu péče o zákazníky.
  • Z interního pohledu vítězné společnosti důsledně řídily náklady ve snaze získat prostředky pro klíčové investice – např. vývoj a výzkum, průnik na zahraniční trhy či akvizice.
  • Velký důraz kladly na komunikaci se zaměstnanci.
  • Některé společnosti využily stávající kapacity společností ke zcela novým aktivitám.

„Mají-li být české firmy úspěšné i v budoucnosti, je nezbytné, aby je česká vláda podpořila snížením administrativní zátěže, zejména zjednodušením daní, a zvýšením flexibility pracovního trhu. Ve zmíněném průzkum právě toto žádají více než tři čtvrtiny vlastníků,“ uzavřel Jiří Moser z PricewaterhouseCoopers.

Autor článku

Tiskovka