Ve své čerstvé výroční zprávě nazvané "Malé a střední podniky pod tlakem" tyto informace uvedla 11. června Evropská komise, uvádí dnešní zpráva serveru aktuálně.cz s odkazem na server EurActiv.cz.
O malých a středních podnicích se obvykle tolik nemluví. Na rozdíl od příběhů velkých fabrik se špatně "prodávají" médiím i politikům. Jejich zásadní význam pro hospodářství tak může laika zaskočit.
V celé EU je 20 milionů SMEs, které dávají práci 90 milionům lidí, a vytvářejí tak dvě třetiny pracovních míst a 58 % národních bohatství. Mezi lety 2002 až 2008 vytvořily v sedmadvacítce 9,4 milionu nových míst, to je s 1,9 % tempem více než dvojnásobek přírůstku práce, kterým se mohly pochlubit velké podniky.
Propouštět se bude i v roce 2011
Po nástupu krize ale naopak SMEs 3,3 milionu míst ztratily a na rozdíl od podniků velkých budou propouštět ještě příští rok.
Zatímco totiž exportu, kde dominují velké ale i střední podniky, se už vede lépe, domácí spotřeba a stavebnictví se naopak budou v dluhy zamořené Evropě zotavovat jen velmi pomalu. Právě domácí spotřeba přitom živí třeba malé stavební firmy nebo živnosti a malé firmy v maloobchodu, službách, hotelích, restauracích, - zkrátka SMEs.
Řešení vidí komise v přijetí Aktu pro malé a střední podniky z června 2008, kterým navrhuje snížit administrativní zátěž pro SMEs do roku 2012 o polovinu.
To by mohlo prospět i Česku.
Zatímco totiž v Unii v průběhu let 2002 až 2008 vzrostl počet SMEs o 13 %, v Česku pouze o 3 %. Podobné je to s vývojem zaměstnanosti - v EU narostla o 12 %, zatímco v Česku o pouhé 1 %. Naopak výkon českých SMEs rost mnohem rychleji, než činil unijní průměr. V Česku v roce 2008 produkoval tento sektor o 87 % více "přidané hodnoty" než v roce 2002, v celé Unii "pouze" o 28 %.
Zpráva převzata z Hospodářské komory ČR.



Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
