Hodnota uzavřených automobilových M&A dosáhla v roce 2009 celkem 121,9 miliardy dolarů. To je o 286 % více než v roce 2008, kdy objem těchto transakcí činil 31,6 miliardy dolarů. Téměř čtyřnásobný nárůst hodnoty uzavřených obchodů byl výrazně ovlivněn investicí amerického ministerstva financí do sektoru výrobců dopravních prostředků. Tu vyvolaly obavy ze zhroucení automobilového průmyslu. Společnosti napříč automobilovým sektorem reagovaly usilovným hledáním kapitálových zdrojů, zbavovaly se nadbytečného majetku, snažily se dohodnout se svými věřiteli na změně podmínek financování a prováděly nezbytné fúze.
I přes rekordně vysokou hodnotu uzavřených obchodů se jejich celkový počet meziročně snížil o 3 % na 532 transakcí. Pokles z už tak nízké základny roku 2008 přinesl zároveň nejnižší počet transakcí od roku 2004.
„Do budoucna se firmy pravděpodobně zaměří na růst a na tradiční tahouny M&A – využívání úspor z rozsahu, získávání nových technologií a rozšiřování regionální a zákaznické základny. Odvětví se konsoliduje, společnosti pokračují v restrukturalizacích. Strategickým i finančním investorům, kteří disponují potřebnými zdroji a přístupem ke kapitálu, nabízí mnoho příležitostí,“ říká Jiří Zouhar, vedoucí automobilové expertní skupiny PwC.
Automobilky se silnějšími řídícími modely a kapitálovými možnostmi využijí fúzí a akvizic, aby upevnily svou konkurenční výhodu jak v oblasti své velikosti, tak know-how.
Informace převzata ze stránek PricewaterhouseCoopers.



Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
Řidička uvízla na železničním přejezdu, rychlík ji minul jen o kousek
Brzdná dráha delší až o deset metrů. Hlavně levné pneumatiky z východní Asie jsou pro řidiče rizikové
Test Renault Symbioz: S novým hybridem jezdí svižně a se spotřebou legendárního té-dé-íčka
