Evropská unie si stanovila cíl získávat do roku 2020 deset procent pohonných hmot z obnovitelných zdrojů, na němž v dnešní zprávě trvá, ale pravidla pro využívání biopaliv jsou výrazně přísnější než v minulosti. Brusel k tomu vedou nálezy celé řady vědeckých zpráv o škodlivosti biopaliv, která je větší než v případě klasických paliv.
Stále více výzkumů totiž ukazuje, že používání biopaliv k žádnému podstatnému omezení emisí skleníkových plynů v čele s oxidem uhličitým nevede a naopak je svými nepřímými důsledky ještě zvyšuje. Získávání nové zemědělské půdy pro pěstování plodin na biopaliva totiž často jde na úkor lesů a mokřin, což ruší veškeré přínosy používání biopaliv v automobilech.
Unie tak bude biopalivům udělovat certifikáty, které mají platit pět let a mají zabránit přílivu takzvaných neudržitelných biopaliv na trh. "Náš režim certifikace je nejpřísnější na světě a díky němu budou naše biopaliva splňovat nejvyšší normy v oblasti životního prostředí," řekl dnes novinářům eurokomisař pro energetiku Günther Oettinger.
Ekologičtí aktivisté nicméně komisní návrh kritizují i přesto, že znamená zpřísnění pravidel. Obavy vyvolává i samotný certifikát. Dovozci biopaliv si totiž budou muset nechat svůj produkt ohodnotit u soukromé firmy a není vyloučeno, že časem se na trhu objeví auditoři, kteří za odpovídající úplatu pustí na unijní trh i biopaliva, jež tam nepatří.



Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
Řidička uvízla na železničním přejezdu, rychlík ji minul jen o kousek
Brzdná dráha delší až o deset metrů. Hlavně levné pneumatiky z východní Asie jsou pro řidiče rizikové
Test Renault Symbioz: S novým hybridem jezdí svižně a se spotřebou legendárního té-dé-íčka
