Na zákon čekají kraje, obce a dopravci několik let, ministr dopravy Gustav Slamečka jeho přípravu označil za svůj nejdůležitější úkol pro období úřednické vlády. "Zákon sjednocuje pravidla pro obce, kraje a stát při zadávání veřejné dopravy," uvedl Slamečka. Zákon je podle něj také jednou ze základních podmínek pro vpuštění konkurence na rychlíkové železniční spoje.
Dosud byla úprava zadávání zakázek na dopravní obslužnost roztříštěná a často odlišná. Podle nového zákona je páteří veřejné dopravy železnice, na kterou navazují autobusové spoje. Z toho by mělo vycházet plánování krajů i státu.
Základním principem při zadávání zakázky na dopravní obslužnost zůstává soutěž, podle zákona ale existují čtyři výjimky. Stát, kraje a obce nemusejí vypisovat soutěž o železniční dopravu, městskou hromadnou dopravu, při náhlé potřebě například během přírodních kalamit a na takzvané malé zakázky.
Dopravcům nový zákon garantuje ochranu investic. Pokud například po deseti letech provozování dopravy o zakázku přijdou, nástupnický dopravce bude muset převzít vozidla, která jeho předchůdce koupil ve druhé polovině trvání smlouvy. Pravidlo platí jen pro vozy, které společnost pořídí se souhlasem objednatele, například kraje.
Novinkou jsou také standardy kvality vlaků a autobusů, které určuje vyhláška k zákonu. Stanovuje například počet nízkopodlažních vozů nebo průměrné stáří vozového parku.