Český automobilový průmysl v roce 2009 - celkové výsledky jsou lepší, než se očekávalo

07.06.2010 | , Sdružení automobilového průmyslu
FIREMNI FINANCE - NEPOUŽÍVAT


4.6. 2010 Výroční tisková konference Sdružení automobilového průmyslu (AutoSAP) se konala v rámci tiskového dne výstav AUTOTEC / AUTOSALON Brno 2010. Sdružení zde prezentovalo základní souhrnné výsledky českého automobilového průmyslu za uplynulý rok 2009.

„Na jednotlivé výrobní segmenty automobilového průmyslu působila ekonomická recese s různou intenzitou. Dobře si vedla výroba osobních automobilů. V České republice se jich v roce 2009 vyrobilo historicky rekordní množství a i díky tomu celková produkce silničních vozidel překročila hranici 1 miliónu kusů“, řekl Ing. Martin Jahn, prezident Sdružení automobilového průmyslu.

Přes nepříznivou ekonomickou situaci zaujímá automobilový průmysl v rámci ekonomiky České republiky nadále velmi významnou úlohu. Souhrnné tržby firem zapojených do činnosti Sdružení automobilového průmyslu v roce 2009 dosáhly 515,5 mld. Kč, ve srovnání s rokem 2008 došlo k poklesu o 14,67 %. Podíl objemu výroby firem AutoSAP tak v roce 2009 představoval 15,94 % celkových tržeb z průmyslové výroby České republiky, oproti roku 2008 se tento podíl nepatrně zvýšil.

Pokud zahrneme i údaje z dalších firem automobilového průmyslu (nezapojených do činnosti AutoSAP), můžeme uvést, že automobilová produkce ČR v roce 2009 činila 606,3 mld. Kč, což znamená podíl 18,75 % na tržbách z průmyslové činnosti vykázaných ČSÚ za celou Českou republiku.

Tuzemský automobilový průmysl vyváží přes 78 % své produkce, z toho cca 89 % do zemí EU. Zhoršená situace na rozhodujících exportních trzích se logicky projevila i ve vývozu automobilového průmyslu. Zatímco v roce 2008 činil export firem Sdružení automobilového průmyslu 460,7 mld. Kč, v roce 2009 to bylo 407,7 mld. Kč, to je pokles o 11,5 %. Avšak podíl firem AutoSAP na souhrnném exportu ČR se zvýšil z 18,62 % dosažených v roce 2008 na 19,13 % v roce 2009.

Obdobně jako v případě tržeb z průmyslové činnosti je po zahrnutí dalších firem z oboru autoprůmyslu možno uvést, že export firem automobilového průmyslu ČR v roce 2009 dosáhl hodnoty 475,3 mld. Kč, což představuje 22,30 % celkového exportu vykázaného ČSÚ za Českou republiku.

Export českého automobilového průmyslu má zcela zásadní vliv na zahraničně obchodní bilanci ČR, kterou již pátým rokem vytáhl do kladných hodnot. V loňském roce firmy AutoSAP vykázaly pozitivní saldo zahraničně obchodní bilance ve výši 272,3 mld. Kč (= rozdíl mezi vykázaným exportem a dovozy pro výrobní spotřebu a dovozy investičního charakteru). To je meziroční zvýšení o 3,59 %. Prezident AutoSAP Ing. Martin Jahn k tomu dodává: „Nutno uvést, že k těmto výsledkům významně napomohla podpůrná opatření zavedená v řadě zemí Evropské unie. Bez nich by byly dopady na domácí firmy automobilového průmyslu, zaměstnanost i hospodářskou situaci České republiky mnohem dramatičtější. Znovu se tak prokázala nezastupitelná role automobilového průmyslu pro exportně orientovanou českou ekonomiku a v tomto případě zapůsobil pozitivně i vliv globalizace v tomto průmyslovém oboru“.

Domácí autoprůmysl je i nadále významným zaměstnavatelem, přestože mezi roky 2008 a 2009 došlo ve firmách AutoSAP ke snížení počtu zaměstnanců o 12 423 osob (to je o 10,58 %). Ve firmách automobilového průmyslu bylo k 31.12.2009 přímo zaměstnáno 117 112 osob (= údaj za 150 firem AutoSAP a dalších 41 firem, které poskytly údaje za rok 2009). Při odhadu za další firmy působící v ČR v oblasti autoprůmyslu v ČR lze konstatovat, že tuzemské firmy s automobilovou výrobou zaměstnávají 140 000 až 145 000 osob.

Průměrná měsíční mzda ve členských firmách AutoSAP v r. 2009 dosáhla 26 077 Kč, v porovnání s rokem 2008 vzrostla o 0,73 % a byla o 10,5 % nad průměrem ČR.

Jak již bylo uvedeno výše, v ČR se v roce 2009 vyrobilo rekordní množství silničních vozidel. Statisticky podchycená celková produkce silničních vozidel poprvé v historii překročila 1 000 000 ks a dosáhla hodnoty 1 002 111 kusů.

Ve výrobě vozidel dominuje produkce osobních automobilů (včetně malých užitkových vozů kat. N1), kterých bylo vyrobeno 979 085 ks, tedy o 4,12 % více než v roce 2008. Na tomto historickém rekordu se Škoda Auto podílí 528 585 vozy, TPCA Czech 332 489 kusy a nošovický Hyundai Motor Manufacturing Czech (HMMC) s počtem 118 000 automobilů. Uvedené velké producenty doplňuje malý výrobce sportovních automobilů Kaipan (11 vozů).

Česká republika se stala nejen 5. největším evropským výrobcem (po Německu, Francii, Španělsku a Velké Británii) ale i 2. největším výrobcem osobních vozů na světě při přepočtu na počet obyvatel (95,5 ks / 1000 obyvatel / rok). Překonává nás jen Slovinsko s cca 100 vyrobenými osobními automobily / 1000 obyvatel / rok. Třetí Slovensko vloni vyrobilo 85 ks / 1000 obyvatel / rok.

Ostatní segmenty výroby silničních vozidel však zaznamenaly meziroční poklesy. Absolutní hodnoty produkce silničních vozidel v ČR za posledních 5 let jsou zřejmé z výše uvedené tabulky. V procentuálním vyjádření meziročně (2009 / 2008) poklesla výroba nákladních automobilů (kat. N2 a N3) o 60,14 %, autobusů o 12,27 %, motocyklů a mopedů o 52,02 % a velkých přípojných vozidel (kat. O3 a O4) o 68,61 %. Snížila se rovněž výroba malých přípojných vozidel (kat. O1 a O2) a to o 21,81 %. Prezident AutoSAP Ing. Martin Jahn dodává: „Ekonomickou recesi logicky doprovází celkově nižší přeprava zboží. Tím vzniká přebytek dopravních kapacit, dopravní firmy pak omezují investice na obnovu vozového parku a z tohoto důvodu se snižuje poptávka po nových užitkových automobilech, návěsech a přívěsech. To se bohužel odrazilo v situaci všech, tedy i českých, výrobců nákladních vozů, autobusů a přípojných vozidel“.

Probíhající recese do značné míry změnila podíl dodavatelského sektoru na souhrnných tržbách a dalších ekonomických ukazatelích. V roce 2008 se dodavatelé na objemu produkce automobilového průmyslu podíleli téměř 56 % a na exportu 50 %. V loňském roce však podíl dodavatelů na tržbách klesl na 46,7 % a u exportu na 40,1 %. Význam dodavatelského sektoru z hlediska zaměstnanosti a tvorby pracovních míst je však stále značný. Od roku 2002 byl podíl pracovníků ve firmách vyrábějících díly a příslušenství vozidel mezi 70 až 73 %, v roce 2009 tento podíl klesl na 66,12 %.

Závěrečné shrnutí

  • Pokles počtu zaměstnanců ve firmách AutoSAP (-10,58 %) byl nižší než celkový pokles produkce (-14,67 %) a pokles exportu (-11,50 %). Firmy Sdružení AP udržely zaměstnanost na ekonomicky i sociálně přijatelné úrovni.
  • Podíl firem Sdružení AP na průmyslové produkci ČR (15,94 %) je vyšší než podíl na počtu zaměstnanců v průmyslových činnostech (7,51 %). To svědčí o zhruba dvojnásobné produktivitě práce ve firmách Sdružení automobilového průmyslu.
  • Mzdový vývoj ve firmách Sdružení AP (nárůst o 0,73 %) odpovídal, na rozdíl od průměrného růstu za ČR (nárůst o 4,00 %), reálné situaci firem. Průměrná mzda ve firmách autoprůmyslu i tak přesahuje průměrnou mzdu v ČR o 10,50 %.
  • Po výkyvu v roce 2008 (důsledek nástupu ekonomické recese) došlo v roce 2009 k narovnání relace mezi růstem přidané hodnoty a růstem mezd.
  • Automobilový průmysl má trvale kladný vliv na zahraničně obchodní bilanci ČR a tím i na další makroekonomické ukazatele českého hospodářství.
  • I přes ekonomickou recesi celková výroba silničních vozidel v ČR dosáhla historického rekordu – byla zaznamenána výroba více než 1 miliónu vozidel.
  • Oproti roku 2008 došlo v roce 2009 k nárůstu výroby motorových vozidel o 3,78 %, avšak jen díky růstu výroby osobních automobilů. Celková výroba silničních vozidel v ČR vzrostla o 2,97 %.
  • Bohužel v oblasti výroby autobusů, nákladních automobilů, motocyklů a přípojných vozidel byl zaznamenán pokles výroby i odbytu.
  • Ekonomická recese se projevila nejvíce v dodavatelském sektoru a to v oblasti zaměstnanosti (snížení počtu zaměstnanců), tržeb i výše exportu.

Autor článku

Tiskovka