S Janem Galgonkem, CEO společnosti AdExpres jsme si povídali o prodeji reklamy přes internet, trendech v zadávání reklamy i reklamy jako takové.
Reklamní tržiště je systém nabídky/poptávky v oblasti reklamních pozic. Čím vším se zabýváte? Je to jen prodej reklamních pozic na internetu?
Primárním cílem AdExpres.com je vytvořit skutečné tržiště s bannerovou reklamou. Tedy místo, kde se samovolně bude díky střetávání nabídky s poptávkou utvářet reálná cena bannerové reklamy. Nejsme ale pouhým přeprodejcem reklamy, nabízíme klientovi konzultace v oblasti online médií, připravujeme media plány, pomáháme klientům s tvorbou cen reklamy apod. Dnes jsme již schopni nabídnout klientovi kompletní realizaci celé kampaně. Kromě klasické konzultace při přípravě mediálního plánu a následného nákupu médií, zajistíme klientovi ve spolupráci s našimi partnery přípravu kreativy, komunikační strategie, PR nebo též guerilla marketingu.
Vysvětlete, prosím, jak reklamní tržiště funguje?
AdExpres.com funguje v podstatě dvěma směry. První je samostná existence tržiště jako samoobslužného nástroje pro nákup a prodej bannerové reklamy. To znamená, že klient má možnost si v tržišti reklamu sám naplánovat, nahrát banner, provést platbu, vyjednávat s webem o slevě, sledovat a vyhodnocovat úspěšnost kampaně atd. Druhý směr představuje existenci AdExpres.com jako online mediální agentury. V této rovině spolupracujeme převážně s většími klienty a s kreativnímu a PR agenturami. Inzerentům připravujeme mediální mix, provádíme nákup reklamy prostřednictvím tržiště, spravujeme kampaně, měníme bannery v případě potřeby a zajišťujeme obecně potřebnou komunikaci mezi klientem a portálem. Je samozřejmostí, že každý klient má přístup do svého účtu, ve kterém může sledovat úspěšnost bannerové kampaně na denní bázi.
Kolik máte v nabídce pozic? A od kolika portálů?
V současnosti nabízíme bannerovou reklamu na téměř 270 webech. S dalšími asi 150 spolupracujeme externě, tzn. nemáme je přímo v tržišti, ale pro klienta jsme schopni diverzifikovat a realizovat kampaň i na nich.
Jde spíše o nahodilé nabídky, když obchodní oddělení nedokáže pozice prodat, nebo se jedná o dlouhodou spolupráci s portály, kteří toto používají jako standardní distribuční kanál?
Snažíme se, aby portálům peníze přitékaly pravidelně. Za čtyři měsíce provozu jsme webům donesli kampaně za téměř 13 milionů korun. V dnešní době představuje AdExpres.com pro registrované portály jednu z možností alternativního zdroje příjmů za bannerovou reklamu. Do budoucna je naším záměrem, aby se AdExpres.com stal pro portály řekněme standardním distribučním kanálem.
Pohybujete se každý den v oblasti prodeje reklamy. Jaké jsou trendy? O co mají firmy zájem?
Obecným trendem v oblasti reklamy je neustále rostoucí význam internetu z pohledu zadavatelů reklamy. Co se týká výběru medií, klienti oceňuji pestřejší přístup při přípravě mediálních plánů. Klient se již nespokojí s klasickým přístupem v podobě plošného plánování kampaní na největších serverech typu seznam.cz. Naopak, vyžaduje značné vertikální cílení v daném segmentu. Inzerent vyhledává portály s vysokou afinitou, tedy portály s významným průsečíkem mezi návštěvníkem a cílovou skupinou klienta.
Setkává se vždy představa firem, kteří chtějí reklamu na internetu, s představou samotných portálů?
Jako na každém jiném trhu dochází mezi zadavateli reklamy a provozovateli portálů k cenové konfrontaci. Do procesů nákupu a prodeje reklamy navíc zasahuje mnoho dalších subjektů, které způsobují ještě významnější rozdíly v cenových představách inzerentů. Právě tržištní mechanismy se osvědčují při narovnávání cenových deformací a prezentaci reálné ceny produktu nebo služby – jednak díky cenovému vyjednávání a konkurenčnímu prostředí. Věříme, že třžiště AdExpres.com by mohlo do budoucna ztransparentnit situaci, ve které se teď trh s online médii nachází.
Ve Vaší nabídce jsou nejvíc zastoupené „free“ portály v kategoriích jako životní styl, zábava, cestování, zdraví a krása. Jsou to tyto oblasti, kde se reklama prodává nejsnadněji? Jak je to v jiných oblastech?
Nemyslím si, že právě vysoký počet webů ve zmiňovaných kategoriích koreluje s jednoduchostí jejich prodeje. Když si vezmeme ostatní kategorie tržiště jako jsou například IT & Komunikace, Bydlení, Sport nebo třeba i Hry, je zde zastoupeno kolem 20 webů v každě. Naším dlouhodobým cílem je mít všechny kategorie v tržišti naplněny tak, abychom mohli každému klientovi nabídnout právě jeho cílovou skupinu.
Děkuji za odpovědi,
Ing. Karel Pospíšilík



Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
