Expanzi největší české fotobanky podpoří nový investor

04.06.2010 | , Genesis Capital
FIREMNI FINANCE - NEPOUŽÍVAT


3.6. 2010 Ryze česká společnost Profimedia, která je lídrem českého a slovenského trhu v poskytování obrazových podkladů pro média a reklamní průmysl, získala po deseti letech samostatného úspěšného rozvoje nového investora. Novým většinovým vlastníkem Profimedia se stal fond rozvojového kapitálu Genesis Private Equity Fund II (GPEF II), její zakladatel a dosud jediný majitel Petr Novák si v ní i nadále ponechá 40procentní podíl a stejně jako dřív společnost povede.

„Profimedia se během deseti let své existence stala největší českou fotobankou. Aby její rychlý rozvoj mohl pokračovat i v budoucnu, je třeba, aby se ještě více zaměřila na zahraniční trhy. K této expanzi nám pomůže kapitál získaný od fondu GPEF II,“ uvedl Petr Novák, který firmu Profimedia založil ve svých dvaceti letech ještě jako student pražské VŠE.

„Příběh Profimedia je učebnicovým příkladem úspěchu mladého českého podnikatele, který vybudoval firmu od nuly a přivedl ji na špičku ve svém oboru. Jsme rádi, že jako nový většinový vlastník budeme mít příležitost se podílet na jejím dalším rozvoji,“ řekl Jan Tauber, ředitel společnosti Genesis Capital, která je správcem fondu GPEF II. Tento fond s objemem 40 milionů eur představuje v současném prostředí, charakterizovaném obtížným přístupem malých a středních podniků ke standardnímu bankovnímu financování, výhodnou alternativu, jak si firmy s potenciálem růstu mohou zajistit potřebný kapitál. Kromě poskytování rozvojového kapitálu malým a středním podnikům v Česku a na Slovensku se GPEF II, mezi jehož investory patří mimo jiné Evropská banka pro obnovu a rozvoj a Česká spořitelna, zaměřuje také na financování odkupů (buy-outs) firem. Investice do Profimedia je kombinací obou těchto forem financování.

Profimedia spravuje rozsáhlou databanku více než 40 milionů profesionálních reportážních, ilustračních a reklamních fotografií z celého světa, které zejména prostřednictvím klientsky přívětivé webové aplikace nabízí k uveřejnění médiím nebo pro reklamní a marketingové účely. V České republice, kde je s nadpolovičním podílem lídrem trhu, je jejími klienty naprostá většina hlavních vydavatelství novin, knih a časopisů a rovněž přední reklamní agentury, provozovatelé internetových portálů, televizní stanice a také velké firmy. Podobná situace je i na Slovensku, kde je tržní podíl Profimedia odhadován dokonce na 60 procent. V Maďarsku má pozici třetí největší fotoagentury, kromě toho působí i ve Slovinsku, Chorvatsku a Srbsku. Celkem Profimedia spolupracuje s více než 400 vydavatelstvími a 1 200 reklamními agenturami. Fotografie v její databázi pocházejí převážně od velkých světových dodavatelů vizuálního obsahu, jako jsou například společnosti Corbis, AFP, Time Inc. či BBC, a od soukromých fotografů, postupně ale přibývá i vlastních fotografií.

K zajištění svého dalšího růstu se Profimedia v současnosti poohlíží po možnostech akvizic podniků se stejným zaměřením působících v regionu střední a východní Evropy. „Některá jednání již značně pokročila,“ uvedl Petr Novák, podle nějž případné akvizice budou financovány právě z kapitálu získaného za prodej části Profimedia fondu GPEF II. Další možností, ve které společnost spatřuje značný růstový potenciál, je tzv. microstock – prodej práv k uveřejňování fotografií v nižším rozlišení, vhodných například při tvorbě webových stránek. „Odhadujeme, že tento segment trhu poroste v příštích letech dvouciferným tempem a Profimedia je připravena být u toho,“ konstatoval Petr Novák.

Jako finanční poradce na straně majitele Profimedia působila společnost Deloitte. „Rádi jsme pomohli majiteli společnosti úspěšně realizovat tuto transakci v této ekonomicky složitější době. Společnosti Profimedia by tato transakce měla pomoci k dalšímu rozvoji a expanzi na zahraniční trhy,“ uvedl Pavel Dědek, ředitel oddělení finančního poradenství společnosti Deloitte.

 

Autor článku

Tiskovka