„Není žádným překvapením, že si spotřebitelé v době krize vybírají zboží především podle ceny. Hledají i nejlepší poměr mezi kvalitou a cenou,“ sdělil Ing. Václav Horák, generální ředitel společnosti Cetelem. Velkou roli v nákupním rozhodování hrají i doplňková kritéria, jako je například nabídka prodávaného zboží, která je důležitá pro 44 % Čechů či to, aby byla prodejna v blízkosti bydliště (35 %). Mimo to považuje 22 % Čechů za důležité i zákaznické výhody jakými jsou dárkové poukazy, slevové kupóny a výhodné slevy. „Nejsou sice hlavním důvodem, ale jistou přitažlivost mají,“ řekl V. Horák. Nejvíce přitom Čechy táhnou výhodné slevy a pro 67 % z nich dokážou ovlivnit věrnost k prodejně, kde nakupují; nejméně pak dárkové poukázky.
Tradiční hypermarkety, supermarkety, diskontní obchody i alternativní prodejci musí, pokud chtějí uspět, změnit svůj dosavadní přístup k podnikání. Jedná se zejména o úsporná řešení prodejen, omezení zbytečného nadstandardu a snížení veškerých nákladů, o jejichž účelnosti by spotřebitelé mohli pochybovat. „Nejde jen o ústupky na straně marketů, i spotřebitelé jsou ochotni učinit řadu ústupků, pokud díky nim získají nižší ceny. Podmínkou však je stávající kvalita,“ dodal V. Horák.
Pokud by se snížila cena zboží, 80 % českých domácností by nejvíce uvítalo úspornější balení výrobku a jeho vystavení v regálu. Češi by také jako jedni z mála evropských zemí uvítali, aby pokladní nahradily automaty. 51 % z nich připouští, že by se obešli bez prodavačů, dokonce i bez pokladních, pouze však za předpokladu, že by se to promítlo do cen. „Podle odhadů se tak obchodní řetězce začnou více inspirovat modelem nízkonákladových leteckých společností a tradiční obchody se tímto způsobem přiblíží jiným typům prodejen: známým levným diskontům,“ dodal V. Horák.