„Plastové přepravky mají své výhody - jsou lehké, skladné a nerozbitné. Zároveň však obsahují některé těžké kovy, které je třeba eliminovat. Tak, aby nové přepravky byly pro životní prostředí příznivější a pro lidi zdravější,“ říká ministryně Rut Bízková.
Podle směrnice o obalech smějí být na trh uváděny pouze obaly, ve kterých koncentrace těžkých kovů (obsažených v některých barevných pigmentech) nepřekračuje stanovenou hranici. V březnu 2009 vydala Evropská komise rozhodnutí, kterým stanoví výjimku ze směrnice o obalech a obalových odpadech v souvislosti s nadlimitním obsahem těžkých kovů v plastových přepravkách a paletách. Toto rozhodnutí nahradilo dřívější předpis, jehož platnost byla časově omezená.
Plastové přepravky a palety jsou výrobky, které mohou mít velmi dlouhou životnost a zároveň jsou snadno recyklovatelné. V případě, že by pro ně platila stejná pravidla jako pro ostatní obaly, znamenalo by to, že by musely být z trhu staženy veškeré přepravky a palety, které byly uvedeny do oběhu ještě před stanovením hranice pro maximální obsah těžkých kovů v obalech, a zároveň by to znemožnilo recyklaci starých přepravek a palet na nové výrobky.
To by mělo značně negativní dopady na životní prostředí v důsledku vzniku velkého množství odpadu a také nepříznivé ekonomické důsledky pro mnohá hospodářská odvětví. V rámci celé Evropy se plastové přepravky a palety používají zejména v nápojovém průmyslu, pro přepravu a distribuci zeleniny a dalších výrobků.
Základním cílem rozhodnutí Evropské komise je umožnit recyklaci plastových přepravek a palet postupně vyřazovaných z oběhu a také umožnit tyto přepravky a palety nadále uvádět na trh. Takovéto výrobky ale musí být vyrobeny v souladu se stanovenými postupy : např. musí být vyrobeny nebo opravovány v rámci řízeného recyklačního procesu, musí být viditelně a nesmazatelně označeny, materiál použitý k jejich výrobě smí pocházet pouze z jiných přepravek a palet z plastu. Použití jiného materiálu je omezeno na technicky nezbytné minimum a nesmí přesáhnout 20% hmotnosti, aby se postupně materiál od těžkých kovů „vyčistil“. Rozhodnutí mimo jiné stanovuje, že během životnosti dotčených přepravek a palet z plastu se nejméně 90% z nich vrátí výrobci, nebo plniteli obalu. Musí být veden systém evidence a uchovávány záznamy, které umožní dokumentovat shodu s podmínkami stanovenými v rozhodnutí.
V souvislosti s povinnostmi vyplývajícími z tohoto rozhodnutí hledalo Ministerstvo životního prostředí ve spolupráci s Ministerstvem průmyslu a obchodu a Hospodářskou komorou České republiky optimální řešení implementace daného předpisu.
Byla proto vytvořena dobrovolná dohoda „O opatřeních k zajištění plnění rozhodnutí Evropské komise 2009/292/ES“. Nositelem závazků vyplývajících z této dohody je Hospodářská komora České republiky.
Poznámky :
[1] rozhodnutí Evropské komise 2009/292/ES
[2] směrnice Evropského parlamentu a Rady 94/62/ES o obalech a obalových odpadech pro přepravky a palety z plastů, které obsahují nadlimitní množství těžkých kovů



Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
