Ve stížnosti namítá, že způsob, jakým byla gigantická zakázka v regionální dopravě zadána (výdaje krajských rozpočtů budou po příštích 15 let přesáhnou 150 miliard korun) byl:
1. netransparentní: kraje neoznámili potenciálním účastníkům – kvalifikovaným železničním dopravcům, že hodlají uzavřít smlouvu na zajištění dopravy po příštích 10 až 15 let. Jednaly pouze s Českými drahami a ostatní dopravce odmítly informovat byť i jen o povaze zakázky.
2. diskriminační: i v těch případech, kdy konkurenční dopravci předložili své nabídky, kraje je nezohlednily, neporovnaly s ostatními nabídkami a přímo zadaly zakázku Českým drahám, přestože jejich nabídka byla dražší a garantovala nižší kvalitu služeb.
Že takto kraje postupovat nesmí, Evropská komise už několikrát nařídila. Ve svém výkladovém oznámení z roku 2006 jednoznačně stanovuje, že „veřejní zadavatelé členských států jsou povinni dodržovat pravidla a zásady Smlouvy o ES, tj. nediskriminaci a rovné zacházení, transparentnost a proporcionalitu.“
Evropská komise v současné době řeší dva obdobné případy v Německu, oba se nachází v závěrečných fázích rozhodování. Prozatím Evropská komise sdělila, že netransparentním a diskriminačním postupem byla s nejvyšší pravděpodobností poskytnuta státní podpora neslučitelna s trhem a hodlá po Německém státu uplatňovat nápravu. „Případy jsou velmi podobné, proto věříme v naše vítězství. Úspěchem u Evropské komise nezíská STUDENT AGENCY ani korunu finanční náhrady, ten kdo bude z podnětu profitovat, je český daňový poplatník a cestující,“ komentuje Radim Jančura, majitel STUDENT AGENCY.
Evropská komise znovu stanovila, že nechce, aby členské státy neférově preferovaly předem vybraného uchazeče o zakázky. Jediný případ, kdy by mohl stát(kraj)na železnici zadat zakázku přímo je ten, kdy by bylo ověřeno, že neexistuje žádný alternativní zájemce o získání zakázky. To je ale v České republice vyloučeno.
„Cílem stížnosti je získat jasné vyjádření Evropské komise k dodržování zásad férové konkurence, které si sama stanovila. Zároveň požadujeme, aby bylo prověřeno čerpání evropských dotací na základě přímo uzavřených smluv mezi ČD a kraji,“ vysvětluje obchodní ředitel RegioJetu Jiří Schmidt. Notifikačního rozhodnutí, které stanovuje podmínky čerpání z Regionálních operačních programů, totiž požaduje, aby žadatel o dotaci prokázal, že nabídl kraji nejlepší podmínky – cenu a kvalitu – při poskytování regionální dopravy, což je možno ověřit pouze soutěží.
„Některé kraje si ale svoji chybu už dnes uvědomují a začínají uvažovat o výběrových řízeních. Do dnešního dne nás v této věci kontaktovali již tři kraje. Před Evropskou komisí to bude bezpochyby polehčující okolností,“ uzavírá Radim Jančura.



Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
