V červnu končí možnost zkráceného odpisu nových vozů

31.05.2010 | , Firemnifinance.cz
FIREMNI FINANCE - NEPOUŽÍVAT


V současné době jsou ceny aut na historicky nejnižší úrovni a vzhledem ke končící možnosti využít výjimečná daňová zvýhodnění, je nyní nejvhodnější doba na pořízení vozu, říká Stefan Rasche, jednatel společnosti ŠkoFIN.


Se Stefanem Raschem, jednatelem společnosti ŠkoFIN jsme si povídali o automobilovém průmyslu, trendech a výhodnějším odpisování, které je možné použít na vozidla pořízená do 30. června.

Výroba motorových vozidel se za první tři měsíce 2010 zvýšila podle Sdružení automobilového průmyslu o 29,13 %. Jak hodnotíte vývoj během prvních měsíců letošního roku?

Ano, trh se probírá z letargie. Běžní občané i podnikatelé se přestávají bát investování a opět otevírají své rozpočty. Znovu uvažují i o tom, jak obnovit svůj vozový park. Pravdou je, že v současné době jsou ceny aut na historicky nejnižší úrovni a vzhledem ke končící možnosti využít výjimečná daňová zvýhodnění, je nyní nejvhodnější doba na pořízení vozu. Výsledky vydané Českou leasingovou a finanční asociací (ČLFA) za 1. kvartál 2010 svědčí o tom, že trh se skutečně uvolňuje. Dle tohoto zdroje poskytl ŠkoFIN z členských společností ČLFA nejvyšší částku v souhrnu všech produktů, která slouží k financování osobních a užitkových vozidel a motocyklů. I přesto, že byly leasingové, nebankovní úvěrové a faktoringové obchody i nadále ovlivněny doznívající ekonomickou recesí, některé nebankovní produkty zaznamenaly růst. Jde především o nebankovní úvěry pro podnikatele a faktoring.


Pořadí členských společností ČLFA podle vstupního dluhu v podnikatelských úvěrech poskytnutých v 1. čtvrtletí 2010

Pořadí Společnost Vstupní dluh v mil. Kč
1 ŠkoFIN s.r.o. 890,00
2 UniCredit Leasing CZ, a.s. */ 649,63
3 ČSOB Leasing, a.s. 580,04

*/ včetně výsledků RCI Financial Services, s.r.o. a UniCredit Fleet Management s.r.o. - leasingy


K oživení přispěla možnost zkráceného odpisování vozů na dobu 24 měsíců. K 30.6. ale tato možnost končí, podnikatelé tak mají poslední možnost využít mimořádných daňových výhod. Co připravujete na toto období, kdy budou mít podnikatelé zvýšenou motivaci pořídit nové auto?

Jak jsem již zmiňoval, v prvním čtvrtletí letošního roku došlo k výraznému oživení na trhu s novými automobily, které podpořily také časově omezené daňové výhody. Máte pravdu, 30. 6. 2010 končí možnost zkráceného odpisu nových vozů za 24 měsíců a současně zkrácená doba financování vozu leasingem na dva roky. Podnikatelé mají tedy poslední příležitost pořídit si nový vůz s mimořádnými daňovými úsporami, a vydatně této příležitosti využívají. Automobilový trh výrazně roste, protože zejména podnikatelé využívají extrémně výhodných podmínek pro nákup nového vozu. Rádi bychom tento trend podpořili, a proto přicházíme s financováním LIGHT s dotovaným úročením. Díky kombinaci situace na trhu, daňových výhod, dotovaného úročení a balíčku pojišťovacích produktů mohou podnikatelé obnovit svůj vozový park za bezkonkurenčně nízké ceny právě v období května a června.

Můžete nám váš nový produkt, LIGHT financování, více přiblížit?

Ano, velice rád. Leasing a úvěr patří k oblíbeným způsobům financování nových i ojetých vozů. LIGHT – financování lehké jako pírko je zvýhodněn dotovaným úročením, které lze uplatnit nejen na nové vozy značek Škoda, Volkswagen, Seat a Audi, ale také na ojeté vozy s rokem výroby 2005 a mladší. Při optimálním nastavení parametrů tohoto produktu lze dosáhnout až 0% navýšení! Výsledná roční úroková sazba produktu se pohybuje od 0 % do 9,9 %. Obdobné finanční produkty zaměřující se na financování vozů začínají na spodní hranici sazbou 8 %. Nulového navýšení v rámci nabídky LIGHT – Financování lehké jako pírko je možné dosáhnout například při složení zálohy ve výši 60 % ceny vozu, a zároveň si zákazník zvolí dobu splácení leasingu dva roky pro vozidlo v pořizovací ceně 650 tisíc.

Společnost ŠkoFIN zařadila do akční nabídky financování také balíček pojištění od České pojišťovny nebo Allianz, který obsahuje havarijní pojištění se spoluúčastí 5 % nebo 10 %, povinné ručení a připojištění čelního skla, případně další volitelná pojištění.

Velkou a často žádanou výhodou nového způsobu financování je i jeho variabilita. Můžete si vybrat, zda vůz financovat úvěrem či leasingovou smlouvou. Zákazník si může sám nastavit dobu splácení a výši splátek přesně podle vlastních potřeb. Způsob financování LIGHT je jasným důkazem toho, že pořízení vozu na leasing či úvěr je mnohem efektivnější variantou než nákup vozu za hotové. Navíc oproti bankovním úvěrům čerpání úvěru od ŠkoFINu není zatíženo žádným poplatkem za vyřízení či vedení účtu.

Je produkt LIGHT určen výhradně podnikatelům?

Financování LIGHT je určeno jak podnikatelským subjektům, tak i koncovým potřebitelům. Naší dlouhodobou strategií je přinášet na trh takové produkty, které umožní každému občanovi jezdit v kvalitním a bezpečném voze, aniž by došlo k nadměrnému zadlužování či extrémnímu finančnímu zatížení soukromé osoby či podnikatelského subjektu. Financování LIGHT jde zcela v souladu s tímto cílem. Přinášíme na trh opět takový produkt, který by se hodil i každému z nás.

Plánujete zapojení dalších značek?

Nejdůležitějšími články ve vývoji produktů a strategii prodeje ŠkoFIN jsou výrobci koncernových značek a jejich dealerské sítě – naši obchodní partneři a prodejci. Jen díky perfektně fungující spolupráci v rámci tohoto trojúhelníku můžeme našim klientům nabízet tak zajímavé financování automobilů a díky tomu dosahujeme také tak pozitivních výsledků. Proto podporujeme zejména prodej koncernových aut, ať již nových, nebo i zánovních v rámci programu auto-plus či Škoda - Plus.

Ale pokud hovoříme o ojetých vozech, nabízíme aktuálně velice zajímavou příležitost pro zájemce. Každý klient, který prostřednictvím ŠkoFINu financuje nákup zánovního ojetého vozu Audi nebo Volkswagen, získává zdarma dárkovou poukázku v hodnotě 5 000 Kč na nákup originálního příslušenství, náhradních dílů nebo servisních prací u obchodníka auto-plus. Opět se jedná o stejný strategický cíl. Pokud mají na našich ulicích jezdit vozy ojeté, pak podporujeme garanci kvality a původu vozu. Chceme podpořit mimo jiné i bezpečný provoz na našich silnicích.

Přes období ekonomické krize si ŠkoFIN stále drží silnou pozici na trhu, v leasingu movitých věcí vám patří 8. místo mezi členskými společnostmi ČLFA v roce 2009 (podle objemu vstupního dluhu). Jaký je recept pro udržení pozic v recesi?

Jsem si jist, že je to naší snahou vždy sledovat zájem zákazníka. Služby, které našim klientům poskytujeme, jsou připraveny na míru jejich finančním možnostem a zcela kopírují situaci na trhu. Je-li krize, nabízíme takové produkty, abychom klientům ulehčili. Snažíme se klienta nezadlužovat. Ve chvílích ekonomického růstu pomáháme klientům vhodně investovat a rozvíjet vlastní kapitál. I do budoucna se budeme intenzivně věnovat komunikační strategii směrem k zákazníkovi a podpoře mobility českého obyvatelstva. Usilujeme o to, aby i lidé s nižšími příjmy, měli možnost pořídit si nový vůz bez finančního rizika a zatížení rodinných rozpočtů. Poskytneme klientům takové spektrum informací, aby byli schopni zvolit si optimální finanční produkt. Soustředíme se na balíčky, které spojují financování, pojistné služby a servis.

Můžete nám přiblížit výhled a cíle společnosti ŠkoFIN ve 2. pololetí letošního roku?

Kromě přípravy nových akčních nabídek finančních produktů pro jednotlivé koncernové značky se chceme také soustředit na rozšíření našich pojistných produktů. Zde mám na mysli především produkty, které snižují rizika klienta při ztrátě zaměstnání, úrazu, pojištění proti poklesu ceny vozu apod. Jedná se tedy o produkt SkoFIN GAP a SkoFIN Asistent a SkoFIN PPP (pojištění platebních povinností). Tyto produkty chceme nabízet v několika variantách tak, aby si mohl každý zákazník vybrat produkt který mu bude nejvíce vyhovovat. Další oblastí na kterou se chceme v druhé polovině zaměřit je zvýšená aktivita v oblasti financování našich fleetových zákazníků pod naší značkou SkoFIN Fleet Services. Těmto zákazníkům nabízíme kompletní rozsah produktů – finanční leasing, úvěr ale i operativní a full service leasing a samozřejmě také specializované poradenství.

Jakým směrem se podle Vás bude trh s automobily a jejich financování ubírat? Očekáváte po nárůstu ke konci druhého pololetí opětovný byť dočasný pokles? Přece jen zvýhodnění v tomto období je umělým zásahem do trhu.

Ano, to se může stát zejména v období letních prázdnin, tedy v červenci a v srpnu. Dle dlouhodobých statistik, prognóz a zkušeností je kolísání trhu dáno sezoností a pravidelným ročním vývojovým cyklem trhu s automobily. Druhá polovina roku pravidelně začíná poklesem, oproti tomu v měsících září a říjen trh obvykle posiluje a konec druhého pololetí bývá vždy jistým vrcholem. Jsem přesvědčen, že po úplném odeznění ekonomické recese opět nabyde na své pravidelnosti. Našim úkolem je i v dobách tržního poklesu poskytovat natolik výhodné produkty a dostatek informací k nim, aby klienti svá rozhodnutí o nákupech vozů neodkládali.

Celá Vaše kariéra je spjatá s finančnictvím, čím se liší působení v bance a v leasingové společnosti?

Myslím, že je zřejmé, že mne svět financí určitým způsobem fascinuje. Pohybujete-li se ve sféře finančnictví po nějakou dobu, zjistíte, že v něm existuje mnoho pravidel a souvislostí, které jsou analogické pro různé obory činnosti a podnikání. Právě sledování různých ekonomických vlivů, hledání souvislostí a optimalizace finančních produktů mě stále zajímá a baví a práce v tomto oboru pro mne bude vždy velkou výzvou. V bankovní sféře hledáte formy, jak zoptimalizovat klientovi finance a najít pro něj nejvhodnější, ale čistě bankovní produkt. Ve sféře leasingu se bavíme o autech. Ano, jde o jejich financování, ale hlavní myšlenka je neustále upnutá na klienta a jeho vůz. Jeho značku, kvalitu, bezpečnost a schopnost doplnit osobnost člověka, který si daný vůz chce pořídit. Je to více o emocích, o pocitech, o potřebách. A to je na branži leasingu pro mne maximálně lákavé.

Děkuji za odpovědi,
Ing. Karel Pospíšilík

Autor článku

Karel Pospíšilík