Ve stížnosti zároveň požaduje zrušit smlouvy krajů s ČD. Analýza, která má přes 1000 stran, popisuje, jak se kraje zachovaly, srovnává konkurenční nabídky a kritizuje nepřiměřenou výši krajských dotací pro ČD.
Licencovaný železniční dopravce RegioJet ze skupiny Student Agency chtěl loni předložit nabídku čtyřem krajům, které se chystaly vyhlásit výběrové řízení. Tendr na tři tratě nakonec vypsal jen kraj Plzeňský kraj, ale za čtyři dny jej zrušil a zakázku dal na deset let ČD. RegioJet přitom údajně deklaroval kraji roční úsporu 45 až 50 milionů korun oproti nabídce ČD. Na jihu Moravy se RegioJet ucházel o elektrické trati, kde by byla podle firmy roční úspora 180 milionů korun.
"Podnět pošleme ještě před volbami, aby si lidé uvědomili, že sociální demokraté ve vedení krajů uzavřeli železnici nejméně na následujících deset let pro dalšího konkurenčního dopravce," uvedl Jančura. Na podnětu pracoval dopravce s konzultanty půl roku. "Dokument, který popisuje stav, má asi jen 100 stran. Další obrovské fascikly obsahují analýzy finanční a provozní situace v krajích, tedy toho, jak měla jejich vedení správně postupovat " řekl obchodní šéf RegioJetu Jiří Schmidt. Do detailu je tam prý zachycen každý vlak i strojvedoucí.
Kraje tak podle Jančury porušily evropské právo. Pokud podnět uspěje, musely by vracet zhruba miliardu korun ročně z regionální podpory i dotace z evropských programů ROP, kde mají rezervovány čtyři miliardy korun na nové vozy. V Portugalsku a Řecku už se tak prý stalo.