Ministerstvo dopravy už navrhuje obnovit zvláštní správu cesty jako jakési ministerstvo v malém; podobná správa, starající se o flotilu ledoborců, severské přístavy a přísun materiálu, existovala za sovětských dob. Hostit staronový úřad se už nabídl Archangelsk. Sněmovnou také v prvém čtení prošel návrh zákona, že by povoloval plavbu po trase jen v doprovodu ruských ledoborců.
Momentálně má Rusko na severu pět jaderných a čtyři dieselové ledoborce, další čtyři - jeden jaderný a tři dieselové - se staví. Stávající infrastruktura však dovoluje severní cestou přepravit ročně jen okolo milionu tun nákladu, z čehož jen pětinu činí mezinárodní přeprava. Ostatní náklady tvoří hlavně zásoby pro polární končiny.
Plavba z Jokohamy do Rotterdamu okolo ruských břehů je sice o tisíce kilometrů kratší než Suezem, ale na jižní trasu nyní připadají tři čtvrtiny přepravy zboží mezi Evropou a Asií.