"Pokud bude zasetý nějaký len, tak olejný, ale to není pro nás na výrobu vlákna," uvedl Urban. Tírna v Pomezí, která zaměstnává 12 lidí, bude mít surovinu asi do poloviny června. Pak podnik přistoupí k likvidaci tohoto provozu. "Pro provozovnu hledáme kupce. Část strojů půjde do šrotu, u některých se ještě jedná o prodeji do zahraničí," popsal Urban další postup.
V roce 1990 ještě len zabíral přes 21.000 hektarů polí v Česku. Klesající odbyt byl způsoben zavíráním domácích textilek i nízkými cenami lnu na světových trzích. V poslední době se podle Čemolenu dala prodat převážně jen surovina na výrobu koudelí, o kvalitní dlouhé vlákno nebyl zájem.
Čemolen vznikl před deseti lety z části bývalého gigantu Českomoravský len Humpolec, který od 50. let do 90. let minulého století zpracovával veškerý domácí přadný len; v Čechách a na Moravě provozoval až 26 tíren. Pěstování lnu bylo tradiční hlavně v podhorských a bramborářských oblastech. Na Vysočině skončila poslední tírna před dvěma lety, byla v Písečném na Žďársku.
Světové plochy přadného lnu se loni pohybovaly kolem 400.000 hektarů. Zhruba čtvrtinou se na nich podílely Francie, Belgie a Nizozemsko.



Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
Řidička uvízla na železničním přejezdu, rychlík ji minul jen o kousek
Brzdná dráha delší až o deset metrů. Hlavně levné pneumatiky z východní Asie jsou pro řidiče rizikové
Test Renault Symbioz: S novým hybridem jezdí svižně a se spotřebou legendárního té-dé-íčka
