Když si zdravotní pojišťovna posvítí na zaměstnavatele

07.05.2010 | , Firemnifinance.cz
FIREMNI FINANCE - NEPOUŽÍVAT


perex-img Zdroj: Finance.cz

Pokud máte zaměstnance, ať už jednoho nebo třeba několik set, pak plníte ve zdravotním pojištění konkrétní povinnosti, spočívající především v řádném placení pojistného a přihlašování a odhlašování vašich zaměstnanců.

Protože (anebo přestože) zdravotní pojišťovně odvádíte, nebo byste pravidelně měli odvádět, pojistné za vaše zaměstnance, nenechá vás pojišťovna v klidu, ale čas od času si prověří, zda peníze, které jí posíláte, jsou vypočtené a zaplacené podle zákona. Pokud zaměstnáváte zaměstnance pojištěné u více zdravotních pojišťoven, pak můžete od každé z nich očekávat jejich zájem o vaši firmu. A jestliže stále přetrvává poměrně dost odlišností mezi sociálním a zdravotním pojištěním, pak vězte, že sociálka je jenom jedna.


Zdravotní pojišťovny kontrolují především zaměstnavatele

Je vcelku logické, že zdravotní pojišťovny soustřeďují svoji kontrolní činnost především na zaměstnavatele, neboť tito se rozhodující měrou podílejí na naplňování příjmové stránky systému veřejného zdravotního pojištění. Předmětem jejich zájmu jsou pak hlavně dlužníci. Pokud totiž plátce kontrolou zjištěné dlužné pojistné a penále dobrovolně neuhradí, řeší zdravotní pojišťovna vymáhání pravomocných a vykonatelných pohledávek buď prostřednictvím soudů nebo exekutorů.

Při kontrole zdravotní pojišťovnu zajímá, zda je za každého zaměstnance, za kterého se zaměstnavatel jako plátce pojistného u této zdravotní pojišťovny přihlásil, odvedeno pojistné podle zákona, tj. včas a ve správné výši (seznam zdravotních pojišťoven najdete v sekci Pojištění).


Co když zaměstnavatel zaměstnance nepřihlásí

Stává se, že zaměstnavatel nepřihlásí svého zaměstnance u zdravotní pojišťovny. V takových případech se buď jedná o nedopatření nebo o úmysl, jehož cílem může být snaha vyhnout se plnění základní zákonné povinnosti. Nejčastějšími důvody pro neúmyslné nepřihlášení zaměstnance je buď prosté opomenutí zaměstnavatele nebo dále skutečnost, kdy zaměstnanec neoznámí zaměstnavateli změnu zdravotní pojišťovny v průběhu zaměstnání. Tyto skutečnosti lze v rámci kontroly snadno zjistit a neprodleně sjednat nápravu, neboť většina zaměstnavatelů má v úmyslu řádně si plnit svoje povinnosti. Z hlediska eventuálního sankčního postihu za takový prohřešek je důležité, zda zaměstnavatel za nepřihlášeného zaměstnance odvádí pojistné. Vždy záleží na konkrétním posouzení zdravotní pojišťovny s ohledem na ostatní okolnosti, jako je například platební morálka plátce, úroveň komunikace se zdravotní pojišťovnou, četnost prohřešků apod.

Nepoměrně složitější je řešení případů, kdy zaměstnavatel záměrně nepřihlašuje své zaměstnance u zdravotní pojišťovny. Tímto svým počínáním jednak porušuje zákon, jednak dostává zaměstnance do situace, kdy tento nemá ve zdravotním pojištění řešen svůj pojistný vztah. Tento stav zjistí zdravotní pojišťovna zpravidla v případech, kdy u pojištěnce neeviduje plátce pojistného (tedy zaměstnavatele, OSVČ, nebo stát). V důsledku této skutečnosti zařadí takového pojištěnce jako osobu bez zdanitelných příjmů s měsíční povinností placení pojistného. Pojištěnec následně předloží zdravotní pojišťovně například kopii pracovní smlouvy, čímž dokladuje svůj pojistný vztah, tedy zaměstnání. Ještě horší je případ, kdy se jedná o občana ze země Evropské unie. Tito občané jsou totiž pojištěni (účastni českého systému veřejného zdravotního pojištění) v přímé vazbě na výkon výdělečné činnosti a pokud nejsou přihlášeni, nejsou pojištěni a nemají ani nárok na poskytnutí příslušného rozsahu (tj. komplexní) zdravotní péče.

I v takových případech mají zdravotní pojišťovny určité mechanismy, jak uplatňovat po zaměstnavateli dlužné pojistné včetně penále, a to například použitím institutu tzv. pravděpodobného pojistného.


Jak evidovat platby pojistného

V současné době existuje nesčíslně variant softwarového řešení mzdových programů. Tvůrcům těchto programů by prioritně mělo jít o to, aby takový program byl průkazný a co nejpřehlednější. Pro zdravotní pojišťovnu je podstatné, zda zaměstnavatel odvádí za své zaměstnance pojistné včas a ve správné výši. Za tímto účelem se kontrolní orgány zaměřují hlavně na výši hrubého příjmu každého zaměstnance s tím, že pojistné činí 13,5% z vyměřovacího základu, kdy se tato částka zaokrouhluje na celou korunu směrem nahoru. Z této skutečnosti mj. vyplývá, že pro zdravotní pojišťovnu není rozhodující detailně přesný podíl zaměstnavatele a zaměstnance na této platbě (jakkoli je zákonem stanoven), nýbrž zásadní význam má pouze celková částka pojistného.

Je běžnou realitou, že zaměstnanci jsou pojištěni u různých zdravotních pojišťoven. Na základě této skutečnosti musí zaměstnavatel zajistit odvody pojistného příslušným zdravotním pojišťovnám. Občas se ještě setkáme se situací, kdy jsou zaměstnanci a jejich vyměřovací základy evidováni souhrnně, tedy bez členění na jednotlivé zdravotní pojišťovny. Tento systém je snad vhodný pro odvod sociálního pojištění, nikoli však pro placení pojistného na zdravotní pojištění, protože je nutno zkoumat, u které zdravotní pojišťovny je daný zaměstnanec pojištěn. Proto by mělo být z důvodu přehlednosti a jednoznačnosti zájmem každého zaměstnavatele, aby se daly snadno vyčíst údaje určené pro příslušnou zdravotní pojišťovnu.

Lze konstatovat, že zdravotní pojišťovna bude maximálně spokojena tehdy, pokud zaměstnavatel řádně platí pojistné a průkazně vede veškerou potřebnou dokumentaci. V opačném případě pak můžete (resp. budete) řešit co s dlužným pojistným a penále nebo jak vysvětlit zdravotní pojišťovně, že ta pokuta opravdu nemusela být…

Autor článku

Antonín Daněk