4. 5. 2010 Poptávka po službách tzv. hodinových kanceláří v ČR radikálně roste. „Nárůst o desítky procent (celkem 160%) od začátku roku 2010 je dán jak tlakem zahraničních společností a jejich manažerů, kteří chtějí pro svá jednání využívat profesionální servis a zázemí kancelářských prostor, tak i samotným zájmem českých firem o tuto službu v době kdy je jednou z priorit snižování interních nákladů,“ komentuje situaci na trhu Jana Babůrková ze společnosti SMART Office.
Rok 2010 lze bezesporu nazvat rokem služby hodinových kanceláří. „Český realitní trh po dlouhou dobu nezaznamenal tak radikální nárůst zájmu o jeden typ služby jako nyní, kdy byla českým trhem objevena služba krátkodobých pronájmů plně vybavených kanceláří. Od počátku roku registrujeme nárůst o 160% oproti srovnatelnému období v loňském roce,“ hodnotí relativní novinku na trhu Jana Babůrková ze společnosti SMART Office, která nabízí svým klientům služby hodinových kanceláří pod názvem SMART Space – řešení pro chytré.
Ještě v průběhu 2009 tuto službu poskytovala v Praze jediná zahraniční nadnárodní společnost. V současné době se poskytováním služby krátkodobého pronájmu plně vybavené kanceláře, tzv. hodinové kanceláře, zabývá České republice stále více společností. V zahraničí je tato služba známa pod jménem serviced office / fully equipeed offices. Známost této službě je v zahraničí velmi vysoká, v průměru dosahuje přes 70 % povědomí u cílových skupin, tedy podnikatelů a firem. V České republice je tato služba relativně velmi nová a proto její povědomí dosahuje zatím, dle průzkumu SMART Office, pouze 20% povědomí mezi českými společnostmi a podnikateli. „Oslovili jsme přes 200 českých společností a pouze každá pátá oslovená firma dokázala přesně definovat tuto službu,“ hodnotí jeden z výsledků průzkumu Jana Babůrková.
Mezi klienty poptávající tuto službu dominantně (přes 70 %) převažují zahraniční klienti, kteří v ČR stráví v průměru pouze několik dní v měsíci nebo roce. Téměř 85 % poptávky po službě tzv. hodinových kanceláří směřuje do Prahy, o zbylých 15 % zahraničních klientů se dělí Brno a Ostrava. Průměrná doba pronájmu kanceláře je u těchto klientů 3 dny v měsíci. Kancelář si lze však pronajmout i na jednu hodinu, stejně tak i na celý týden či měsíc.
Druhou skupinu zájemců o tyto služby tvoří podnikatelé a české firmy, kteří si převážně v Praze pronajímají tyto služby v průměru na 8 až 10 dní v měsíci. Jedná se především o mimopražské firmy, které si pronájmem hodinové kanceláře a zasedací místnosti jednoduchým způsobem zřídí v Praze svoji pobočku, kde mohou plnohodnotně pracovat a setkávat se se svými klienty. „Při srovnání cen, které by tyto firmy zaplatily při standardním pronájmu kanceláří, uspoří tito klienti díky službě krátkodobého pronájmu kancelářských prostor až 25.000,- Kč měsíčně,“ argumentuje ve prospěch této služby Jana Babůrková.