Které firmy mají nejlepší pověst?

19.04.2010 | , Firemnifinance.cz
FIREMNI FINANCE - NEPOUŽÍVAT


perex-img Zdroj: Finance.cz

Renomovaný ekonomický magazín Fortune pravidelně zveřejňuje žebříček společností s nejvyšším obratem, ziskem či počtem zaměstnancům. Sestavuje také žebříček společností s nejlepší pověstí.

Právě v době krize je pověst firmy důležitější než kdy jindy a pomáhá firmě uspět. Vybudovat dobrou pověst trvá dlouho. Které firmy jsou tedy nejobdivovanější?

Obdivované a respektované firmy jsou pro domácí ekonomiku velmi důležité. Na dobrém renomé těchto firem vydělává celá ekonomika. Německá auta jsou dlouhodobě symbolem preciznosti, spolehlivosti a přesnosti. Italské a francouzské výrobky jsou symbolem luxusu a vkusu. Tyto vlastnosti pro své výrobky získaly první tuzemští výrobci a další společnosti z této prestiže cení.


Fungující firmy – státní „image“

Nejúspěšnější společnosti zásadním způsobem ovlivňují obchodní bilanci země, snižují nezaměstnanost a podílejí se na vzrůstu životní úrovně obyvatel. Současně však dodávají své zemi tolik potřebné „image“. Světoznámá tuzemské firma dělá pro propagaci země v zahraničí neocenitelné služby. Právě tato podprahová reklama často usnadňuje cestu dalším tuzemským výrobcům. Kvalitní výrobky firmy, která je „in“, zvyšují rovněž důvěru zahraničních investorů v domácí ekonomiku a schopnosti místních občanů. Švýcarské hodinky, německé automobily, finská Nokia nebo švédská Ikea jsou tou nejlepší reklamou pro tyto evropské země. V regionech, kde má sídlo některá z uvedených společností je nižší nezaměstnanost než je průměr v daném státě. Celosvětově úspěšné společnosti pomáhají ekonomickému a technologickému rozvoji. Jsou aktivní a vydělané peníze dále investují. Výzkum, myšlenky a inovace hrají v úspěšných firmách významnou roli.


Kdo má nejvyšší tržby?

Žebříček 500 celosvětových společností s nejvyššími tržbami (Fortune Global 500) určitým způsobem signalizuje, jak je domácí ekonomika silná a úspěšná. Rozvoj dominantní firmy v regionu na sebe nabaluje zvýšení prodeje všech doprovodných dodavatelů, mnoho nových kvůli zvýšení odbytu dané firmy vzniká. Rozvojem těchto společností se tak zvyšuje kupní síla obyvatelstva v daném regionu a vydělávají na tom i ostatní podnikatelé v regionu. V žebříčku za rok 2009 má největší zastoupení v první pětistovce společností dle míry obratu USA (140 společností). Následuje Japonsko (68 společností), Francie (40 společností), Německo (39 společností), Čína (37 společností), Velká Británie (26 společností), Švýcarsko (15 společností), Kanada a Korea (14 společností), Nizozemí a Španělsko (12 společností). Evropská unie má celkem zastoupení 163 společností. Nejúspěšnějšími městy jsou Tokio (51 firem), Paříž (27 firem), Šanghaj (26 firem), New York (18 firem) a Londýn (15 firem).


Největší obdiv? Apple

Dle magazínu Fortune si společnost Apple zaslouží třetím rokem po sobě největší obdiv. Proč si největší obdiv zaslouží opětovně Apple? Protože Apple představuje řízení značky v té nejlepší podobě. Jejich výrobky (iPod, iPhone, iPad) se těší nesmírné popularitě a obdivu. Za minulý rok se např. prodalo více než 250 miliónů přehrávačů iPod na celém světě. Inovace je pro Apple nesmírně důležitá. Díky tomu se těší velkému respektu. Jak probíhá hodnocení? Hodnoceno je u každé společnosti devět atributů obdivu, kterými jsou:

  • inovace
  • management
  • využití podnikových aktiv
  • sociální zodpovědnost
  • řízení kvality
  • finanční zdraví
  • dlouhodobé investice
  • kvalita výrobků a služeb
  • globální konkurenceschopnost

V první desítce se dále umístily společnosti: Google, Berkshire Hathaway, Johnson & Johnson, Amazon.com, Procter & Gamble, Toyota Motor, Goldman Sachs Group, Wal-Mart Stres, Coca-Cola.


Uspěje každý desátý výrobek

Mít úspěšný produkt je v globální ekonomice velmi obtížné. Po uvedení na trh neuspěje ve vyspělých zemích dokonce 87 % výrobků. V Japonsku dokonce 97 %. Získat si zákazníka na svou stranu je náročné. Renomované společnosti to mají v tomto ohledu jednodušší. Např. právě Apple má velmi loajální klienty. Dobrá pověst je v boji o zákazníka klíčová.


Nejobdivovanější společnosti

Pořadí Společnost
1 Apple
2 Google
3 Berkshire Hathaway
4 Johnson & Johnson
5 Amazon.com
6 Procter & Gamble
7 Toyota Motor
8 Goldman Sachs Group
9 Wal-Mart Stores
10 Coca-Cola
11 Microsoft
12 Southwest Airlines
13 FedEx
14 McDonald's
15 IBM
16 General Electric
17 3M
18 J.P. Morgan Chase
19 Walt Disney
20 Cisco Systems
21 Costco Wholesale
22 BMW
23 Target
24 Nike
25 PepsiCo
26 Starbucks
27 Singapore Airlines
28 Exxon Mobil
29 American Express
30 Nordstrom
31 Intel
32 Hewlett-Packard
33 UPS
34 Nestlé
35 Caterpillar
36 Honda Motor
37 Best Buy
38 Sony
39 Wells Fargo
40 eBay
41 Nokia
42 Samsung Electronics
43 Deere
44 L'Oréal
45 AT&T
46 Lowe's
47 General Mills
48 Marriott International
49 DuPont
50 Volkswagen

Pramen: Fortune, World´s Most Admired Companies 2010

 

Autor článku

Petr Gola

Petr Gola