Pro zjednodušení v dalším textu nebudu uvažovat vlivy účetního přecenění položek aktiv a pasiv a jako základní veličinu pro řízení měnového rizika budu považovat otevřenou pozici vyplývající z cash flow podniku.
Měnové riziko v podniku identifikujeme pomocí devizové pozice. Pokud je devizová pozice otevřená, pak rozdíl mezi pohledávkami a závazky v cizí měně není nulový a podnikatel je vystaven měnovému riziku. Uzavřená devizová pozice proti tomu znamená, že rozdíl mezi pohledávkami a závazky v cizí měně je nulový, a tak podnikatel není riziku vystaven.
Dlouhá devizová pozice je situace, kdy podnik má přebytek pohledávek nad závazky v dané měně, zatímco krátká devizová pozice značí závazky převyšující pohledávky v dané měně. S dlouhou devizovou pozicí se tedy bude častěji setkávat exportér, s krátkou devizovou pozicí potom importér.
Možné přístupy k řízení měnového rizika
Z pohybů měnových kurzů však exportérům a importérům nevznikají pouze rizika ztrát, ale také příležitosti k ziskům.
Záleží na konkrétním podniku, jak k řízení měnového rizika přistoupí, a zda se bude snažit svou devizovou pozici spíše uzavírat, anebo zda ji bude držet částečně otevřenou v očekávání změny měnového kurzu, která by z jeho pohledu mohla přinést kurzový zisk. I v tom případě je ale nutné devizovou pozici pečlivě sledovat a mít k dispozici spolehlivé informace a systém pro řízení měnového rizika a zároveň výbornou znalost devizového trhu.
Rozumné je volit konzervativnější strategii a devizovou pozici pokud možno uzavírat a zajišťovat se (anglický termín pro zajištění je hedging) proti riziku ztrát z pohybu měnových kurzů tak, aby se podnikatel mohl věnovat své hlavní obchodní činnosti.
Nástroje zajištění měnového rizika
Nástroje sloužící k zajištění měnového rizika můžeme rozdělit na interní a externí.
Mezi interní nástroje patří:
- netting (přirození hedging), spočívající ve sladění měnové struktury pohledávek a závazků,
- kurzové doložky ve smlouvách (např. doložka stanovící, že pokud dojde ke změně kurzu o určité procento, má podnikatel právo provést rekalkulaci ceny),
- časování plateb,
- vytvoření určitých rezerv na pohyb kurzu a započtení těchto rezerv do ceny svého produktu.
Externími nástroji jsou:
- uzavření devizové pozice prostřednictvím služeb peněžního trhu (tj. měnový spot, který spočívá v prosté promptní přeměně tuzemské měny za měnu zahraniční),
- zajištění s využitím měnových derivátů (foward, swap či měnové opce).
Přístup českých exportérů k zajištění měnového rizika
Svaz průmyslu a obchodu ČR společně s ČNB provádí od roku 2011 kvartální šetření v nefinančních podnicích, a to formou dotazníků. Součástí dotazníkového šetření je také část věnovaná zajištění vývozu proti měnovému (kurzovému) riziku. Respondenti, kterých se každé čtvrtletí zúčastní cca 190, odpovídají na následující dvě otázky:
- jaká část vašeho vývozu byla v tomto čtvrtletí zajištěna proti kurzovému riziku (vážený průměr v %) a
- jaká část vašeho očekávaného vývozu v příštích 12 měsících je zajištěna proti kurzovému riziku (vážený průměr v %).
Respondenti jsou vybráni z několika odvětví: těžba a dobývání, zpracovatelský průmysl, výroba a rozvod elektřiny, plynu, tepla a klimatizovaného vzduchu, stavebnictví, velkoobchod a maloobchod, opravy a údržba motorových vozidel a doprava a skladování.
Výsledky šetření jsou publikovány v databázi ARAD, která je dostupná na této webové adrese: http://www.cnb.cz/cnb/STAT.ARADY_PKG.PARAMETRY_SESTAVY?p_sestuid=18944&p_strid=ACAA&p_lang=CS.
Z poslední statistiky za měsíc červen 2016 vyplývá rekordně nízké procento zajištění vývozů proti měnovému riziku na úrovni 30 %, které odráží důvěru v kurzový závazek ČNB udržet kurz CZK/EUR poblíž hladiny 27,00 CZK/EUR minimálně do poloviny, možná až do konce roku 2017.



Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
