Kvalita automobilových paliv obecně může mít výrazný vliv na výkon, spolehlivost a životnost motorů. Významně rovněž ovlivňuje dopad provozu vozidel na životní prostředí. Kromě standardních paliv jsou v sítích čerpacích stanic dostupná i paliva označovaná jako prémiová, která jsou nadstandardně aditivovaná. „Pod pojmem prémiová paliva se rozumí pohonné hmoty, které zákazníkům přinášejí určitou přidanou hodnotu díky přídavku speciálních chemických látek – aditiv. Ta svým složením zlepšují parametry paliva nad rámec platných technických norem pro jednotlivé druhy pohonných hmot, přičemž některé nadstandardní parametry jsou i měřitelné,“ vysvětluje Václav Loula, odborný tiskový mluvčí České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu (ČAPPO).
Prémiová paliva jsou součástí nabídky všech velkých petrolejářských společností a těší se rostoucí oblibě. Podle Václava Louly se výrazný pokles cen pohonných hmot v předchozích letech projevil i v rostoucí poptávce po prémiových palivech, což potvrzuje František Linhart, Key Account Manager ve společnosti Shell Czech Republic. „Mohu potvrdit, že poptávka po našich prémiových palivech V-Power Nitro+ neustále roste. V současné době již dosahuje podílu asi 22 % v segmentu privátních zákazníků,“ uvádí Linhart. Zájem o prémiová paliva roste také mezi firmami. „Měsíční výtoč pohonných hmot u našich tankovacích karet letos v průměru rostla o 127 000 litrů, což představuje navýšení o 14,4 %. Výrazně však rostla též výtoč prémiových Shell V-Power paliv,“ potvrzuje trend Damir Duraković, generální ředitel nákupní aliance Axigon, jejíž členové měsíčně natankují více než 1,5 milionů litrů pohonných hmot. „Letos v květnu byla výtoč v prémiovém segmentu o 17 000 litrů vyšší než v dubnu, což představuje 22% růst. Dostáváme se tak těsně pod hranici 100 tisíc litrů prémiových paliv měsíčně, což představuje přibližně 7% podíl naší celkové výtoče v Česku,“ dodává Duraković.
Tlak na vyšší kvalitu pohonných hmot vychází jednak z konkurenčního prostředí, jednak z požadavků automobilového průmyslu. Nové technologie motorů vyžadují stále kvalitnější paliva a v této souvislosti se častěji používají ke zlepšení kvality speciální přísady. Ještě více zesílil tlak na aditivaci nafty po povinné aplikaci biosložek kvůli eliminaci některých jejích negativních vlastností. „Benzinová i naftová prémiová paliva odstraňují karbonové úsady a následně udržují v čistotě ventily, vstřikovače a spalovací prostor. Další výhodou je vyšší oktanové číslo u benzinů nebo cetanové číslo u nafty. Speciální mazací přísady výrazně snižují třecí ztráty, což zvyšuje výkon a v kombinaci s vysokým oktanovým nebo cetanovým číslem snižuje spotřebu,“ dodává Václav Loula. Využití prémiových paliv se přitom netýká jen nejnovějších modelů vozů. „Naše prémiová paliva zvyšují výkon a působí v motoru okamžitě. Zabraňují tvorbě nových a odstraňují stávající usazeniny, které snižují výkon. Hodí se tedy nejen pro moderní motory, ale využijí je i majitelé starších vozů,“ upozorňuje František Linhart.
I když se vývoj cen pohonných hmot obrátil a benzin i nafta opět zdražují a lidé hledají různé cesty, jak za benzín a naftu ušetřit, používání prémiových paliv má svůj význam. Díky nižší spotřebě a pozitivnímu vlivu na stav motorových dílů se mnohdy vyplatí si za kvalitní palivo připlatit. To se týká i firemních vozidel, u kterých se vzhledem k vyššímu nájezdu vliv kvality paliva projeví o to víc. Firmy přitom mohou díky tankovacím kartám získat lepší cenu. „Díky naší tankovací kartě s trvalou slevou 2 koruny za litr mohou firmy tankovat prémiová V-Power paliva za totemovou cenu běžných paliv,“ připomíná Damir Duraković.



Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
