Kromě zmíněných zemí se mezi zahraničními vlastníky českých společností objevuje nejčastěji také Rakousko, Nizozemsko, Itálie nebo Velká Británie. Těsně za první desítkou je Čína, jejíž zájem o české společnosti v posledních letech roste. Ruští podnikatelé mají sice v Česku podíly v největším množství firem, jejich podíl na základním kapitálu těchto společností je ale téměř desetkrát menší než je tomu u rakouských investorů. V tomto ohledu s převahou vévodí Německo a Nizozemsko.
V ČR má zastoupení též řada nadnárodních korporací, které působí v desítkách zemí světa. Příkladem je Edenred, vydavatel stravenek a stravenkových karet Ticket Restaurant, jenž má centrálu v Paříži. Přestože jde původně o francouzskou společnost, komunikuje její management v angličtině, a to i proto, že již většina vlastníků firmy pochází z anglosaské části světa. „Edenred působí ve 42 zemích světa. Protože tržní podmínky, legislativa a regulace se v jednotlivých zemích výrazně liší, dostávají jednotlivé země prostor a samostatnost přicházet s inovacemi, produkty a řešeními vhodnými pro jejich trh,“ uvedl Pavel Kusý z české pobočky společnosti.
Firma má celosvětově společnou značku, vizi, misi a strategii. „Máme společné 4 pilíře oblastí, v nichž nabízíme řešení klientům: zaměstnanecké benefity (jídlo, volný čas), efektivní řízení nákladů, motivační programy a veřejné sociální programy,“ uvedl Kusý. Česká pobočka s centrálou kromě pravidelných business review řeší také důležité investice a finanční otázky. Řízení běžného chodu firmy je v kompetenci lokálního managementu.
S centrálou musí pravidelně komunikovat i česká pobočka výrobce montovaných ocelových hal Borga, jejíž mateřská společnost sídlí ve Švédsku. Komunikace managementu probíhá prostřednictvím pravidelných videokonferencí, které nahrazují osobní kontakt a zároveň umožňují řešit aktuální věci v reálném čase. Borga vyznává švédské hodnoty a striktně drží korporátní identitu napříč všemi zeměmi, kde působí. Webové stránky společnosti jsou ve všech zemích identické – mají stejné barvy a strukturu. Texty na webu se překládají ze švédského originálu a přizpůsobují se lokálním trhům, stejně tak jako komunikace směrem k zákazníkům.
„V České republice stavíme nejčastěji haly zemědělské, na Slovensku průmyslové, ve Švédsku zase jezdecké a skladové. Byla by tedy hloupost, kdyby byly marketingové aktivity Borgy ve všech státech stejné. Zástupci managementu každého z lokálních trhů vymyslí strategii s ohledem na skladbu zákazníků a tu pak konzultují se švédskou centrálou. Teprve po jejich schválení ji uplatňujeme v praxi,“ vysvětlil ředitel společnosti Borga pro Českou a Slovenskou republiku Petr Václavek.
Zdroj: Lesensky.cz