Zahraniční kapitál v Česku ovládá více než pětinu firem. Vedou Rusové, Slováci a Němci

04.02.2016 | , Firemnifinance.cz
FIREMNI FINANCE


perex-img Zdroj: Finance.cz

Zahraniční kapitál v Česku ovládá více než pětinu všech firem, jen 78 procent má české vlastníky. Žebříčku zahraničních investorů podle loňské studie společnosti Bisnode vévodí ruský kapitál, který má v tuzemsku podíly ve více než 16 000 firmách. V přehledu nejčastějších vlastníků českých firem následuje slovenský, německý a ukrajinský kapitál. Podle oslovených společností český management s mateřskou společností konzultuje především celkovou strategii, přičemž komunikace probíhá například pomocí videokonferencí.

Kromě zmíněných zemí se mezi zahraničními vlastníky českých společností objevuje nejčastěji také Rakousko, Nizozemsko, Itálie nebo Velká Británie. Těsně za první desítkou je Čína, jejíž zájem o české společnosti v posledních letech roste. Ruští podnikatelé mají sice v Česku podíly v největším množství firem, jejich podíl na základním kapitálu těchto společností je ale téměř desetkrát menší než je tomu u rakouských investorů. V tomto ohledu s převahou vévodí Německo a Nizozemsko.

V ČR má zastoupení též řada nadnárodních korporací, které působí v desítkách zemí světa. Příkladem je Edenred, vydavatel stravenek a stravenkových karet Ticket Restaurant, jenž má centrálu v Paříži. Přestože jde původně o francouzskou společnost, komunikuje její management v angličtině, a to i proto, že již většina vlastníků firmy pochází z anglosaské části světa. „Edenred působí ve 42 zemích světa. Protože tržní podmínky, legislativa a regulace se v jednotlivých zemích výrazně liší, dostávají jednotlivé země prostor a samostatnost přicházet s inovacemi, produkty a řešeními vhodnými pro jejich trh,“ uvedl Pavel Kusý z české pobočky společnosti.

Firma má celosvětově společnou značku, vizi, misi a strategii. „Máme společné 4 pilíře oblastí, v nichž nabízíme řešení klientům: zaměstnanecké benefity (jídlo, volný čas), efektivní řízení nákladů, motivační programy a veřejné sociální programy,“ uvedl Kusý. Česká pobočka s centrálou kromě pravidelných business review řeší také důležité investice a finanční otázky. Řízení běžného chodu firmy je v kompetenci lokálního managementu.

S centrálou musí pravidelně komunikovat i česká pobočka výrobce montovaných ocelových hal Borga, jejíž mateřská společnost sídlí ve Švédsku. Komunikace managementu probíhá prostřednictvím pravidelných videokonferencí, které nahrazují osobní kontakt a zároveň umožňují řešit aktuální věci v reálném čase. Borga vyznává švédské hodnoty a striktně drží korporátní identitu napříč všemi zeměmi, kde působí. Webové stránky společnosti jsou ve všech zemích identické – mají stejné barvy a strukturu. Texty na webu se překládají ze švédského originálu a přizpůsobují se lokálním trhům, stejně tak jako komunikace směrem k zákazníkům.

„V České republice stavíme nejčastěji haly zemědělské, na Slovensku průmyslové, ve Švédsku zase jezdecké a skladové. Byla by tedy hloupost, kdyby byly marketingové aktivity Borgy ve všech státech stejné. Zástupci managementu každého z lokálních trhů vymyslí strategii s ohledem na skladbu zákazníků a tu pak konzultují se švédskou centrálou. Teprve po jejich schválení ji uplatňujeme v praxi,“ vysvětlil ředitel společnosti Borga pro Českou a Slovenskou republiku Petr Václavek.


Zdroj: Lesensky.cz

Autor článku

Redakce

Redakce  

Články ze sekce: FIREMNI FINANCE