Solucev: Zájem o operativní leasing na českém trhu roste, klesá i cena

03.11.2015 | , Firemnifinance.cz
FIREMNI FINANCE


perex-img Zdroj: Finance.cz

Firmy už leasing nevnímají jako způsob pořízení vozového parku, ale jako komplexní a efektivní službu. Změnila se také jeho cenová dostupnost. Podíl operativního leasingu stále roste. Firmy, které nechtějí auta kupovat do svého majetku, tak volí tuto formu v 60 procentech případů. Komentář k trhu poskytuje Jiří Solucev ze společnosti Arval - jedné z největších tuzemských společností, která v posledních 12 letech pravidelně roste. V rozhovoru najdete i vyjádření k aféře koncernu Volkswagen a jejím dopadům na český trh.

Jaký je odhad hospodářských výsledků Vaší společnosti v letošním roce ve srovnání s loňským?
Arval letos opět roste, a to již 12 rokem v řadě. Letošní rok vůbec patří mezi naše historicky nejúspěšnější a náš meziroční růst bude více než 17 %. Na konci roku budeme mít ve full service leasingu více než 13 tisíc vozidel a celkem se budeme starat o více než 15 tisíc vozidel.

Co se na trhu v posledních letech změnilo, jaká je nálada mezi klienty?
V posledních letech se změnilo několik věcí. Tou hlavní je vnímání operativního leasingu, kdy jej firmy už neberou jen jako způsob pořízení vozového parku, ale jako komplexní, a hlavně efektivní službu pro řízení vozového parku a zajištění mobility řidičů. Další změnou je cenová dostupnost operativního leasingu, protože za posledních 7 let se tato služba zlevnila o více než 40 % a dnes patří mezi nejefektivnější způsoby, jak provozovat vozový park. Jako poslední věc bych rád zmínil náladu v menších firmách, které objevují výhody této služby a čím dál více se o operativní leasing zajímají.

V jakém objemu firmy využívají leasingu při investicích do svého vozového parku? Jak se chovají například velké a jak menší společnosti?
Na celkovém firemním fleetu v ČR má operativní leasing podíl asi 15 %, což je 4x méně než například v Anglii nebo Holandsku, ale jeho podíl neustále roste, a pokud dnes například firmy nechtějí vozy kupovat do majetku, tak v 60 % volí právě operativní leasing.

Roste počet firem, kterým vozový park zajišťujete? Můžete uvést příklady nových klientů a z jakých oborů se rekrutují?
Počet zákazníků Arvalu roste s trochou nadsázky geometrickou řadou, a pokud to srovnáme meziročně, tak v roce 2014 touto dobou jsme se mohli pochlubit 70 novými zákazníky. Dnes můžeme hovořit o 150 nových klientech od začátku roku. Operativní leasing je vhodný defakto pro každou firmu, která vlastní nějaká vozidla, a proto můžeme říct, že naši zákazníci pocházejí ze všech segmentů byznysu v České republice. Jako příklad firem, které nám daly svou důvěru při správě vozového parku v letošním roce, můžu uvést EPH, Mountfield, Spolana, Zapa Beton a další.

Leasing zajišťujete i pro státní sektor, můžete uvést příklady tendrů, které jste letos získali?
V posledních třech letech přišly na chuť operativnímu leasingu i státní firmy a já můžu například zmínit pokračující spolupráci s Českou poštou, kde nám dnes již jezdí několik stovek vozidel.

Vaše firma patří k největším tuzemským poskytovatelům leasingových služeb. V jakém objemu jste financovali obchody v letošním roce? Prosím srovnejte toto číslo s loňským rokem.
Arval v roce 2014 financoval celkový fleet v objemu 3,1 miliardy korun a pro rok 2015 očekáváme, že se celková suma navýší na 4,3 miliardy díky 17% růstu, kterého Arval v tomto roce dosáhne.

Automobilovým průmyslem v posledních týdnech hýbe aféra Volkswagenu spojená s falšováním údajů o emisích. Jaký dopad podle Vás bude mít na trh?
Myslím si, že jsme pořád na začátku celého problému a je velmi těžké nyní předpovídat, jaký dopad na trh tato aféra bude mít. Na druhou stranu koncernové značky patří mezi ty nejúspěšnější v celém automobilovém průmyslu a nedomnívám se, že by jejich obliba měla být touto aférou nějakým způsobem zásadně ovlivněna.

Jakým způsobem se odlišujete od konkurence, na které služby se zaměřujete?
Věcí, kterými se Arval odlišuje od konkurence, je celá řada, a mohl bych začít třeba 12letým pravidelným růstem, což je trochu unikát v tomto byznysu v České republice. Nicméně ten hlavní rozdíl je ve filosofii naší firmy, jak operativní leasing chápeme, nabízíme a poskytujeme svým klientům. My tuto službu bereme jako kompletní outsourcing služeb v oblasti fleet managementu, snažíme se firmám nejdřív poradit, jak efektivně a hospodárně řídit jejich vozový park, a nabídneme adekvátní řešení. Nejsme prodejci leasingu, ale poradci, kteří hledají a poskytují řešení. Snažíme se být efektivní v komunikaci a k tomu jsme přizpůsobili strukturu naší firmy, která je rozdělena na malé byznys jednotky, nebo také malé „leasingovky“, které řeší jen své portfolio klientů a nezatěžující se další agendou. Přistupujeme též jinak ke stížnostem, které chápeme jako příležitost a ne nepříjemnost, již je potřeba ututlat. Raději to rychle a efektivně vyřešíme a klient je pak ve finále spokojený, jak jsme se k problému postavili čelem. Naprostým unikátem je naše nové on-line řešení, které kromě klasického reportingu nabízí i možnost dostupnosti různých informací pro řidiče, poskytuje data v několika úrovních pro různé manažerské stupně a je dostupné přes webové rozhraní na všech zařízeních včetně tabletů a mobilních telefonů. Jedná se o celkový soubor několika chytrých aplikací.


Na dotazy odpovídal Jiří Solucev, obchodní ředitel společnosti Arval

Autor článku

Redakce

Redakce  

Články ze sekce: FIREMNI FINANCE