Plzeňská Škodovka míří na západní trhy

28.05.2015 | , Firemnifinance.cz
FIREMNI FINANCE


perex-img Zdroj: Finance.cz

Na počátku letošního roku prošla skupina Škoda Transportation, jedna z předních evropských firem v oboru dopravního strojírenství, několika změnami.

Kromě inovace vizuálního stylu společnosti došlo především k obměně nejvyšší pozice ve vedení. „V současnosti má naše společnost velmi dobré jméno zejména na východoevropských trzích.  Rádi bychom se ale posunuli také na západ od našich hranic, kde se nám už podařilo získat klíčovou průlomovou zakázku pro Deutsche Bahn,“ říká nový generální ředitel společnosti Tomáš Ignačák, který před tím působil jako Vice prezident pro obchod skupiny Škoda. 

Jaké jsou Vaše hlavní cíle v pozici generálního ředitele společnosti Škoda Transportation?

Mojí prioritou je především pokračovat dál ve strategickém směřování naší firmy. V současnosti má naše společnost velmi dobré jméno zejména na východoevropských trzích.  Rádi bychom se ale posunuli také na západ od našich hranic, kde se nám už podařilo získat klíčovou průlomovou zakázku pro Deutsche Bahn.

Uspět na západních trzích to jen pro většinu českých společností nedostižná meta, jak se vám to podařilo?

Škodovka se za posledních několik let významně posunula dopředu. Díky investicím do vývoje má v současnosti široké portfolio moderních výrobků. Nabízíme nejmodernější lokomotivu, která jako druhá na světě získala certifikát TSI splňující nejnovější požadavky a předpisy Evropské unie. Dále máme vyvinuty jednopodlažní a dvoupodlažní elektrické jednotky, několik typů nízkopodlažních tramvají, trolejbusů, soupravu metra a dokonce nabízíme i elektrobusy. Abychom dokázali udržet krok s konkurencí, tak se bez pokračujících investic do vývoje a výzkumu neobejdeme.

V souvislosti s vývojem nových produktů také často v poslední době zmiňujete podporu elektromobility, pokročili jste nějak i v tomto směru?

Většina našich výrobků je poháněna elektrickou trakcí, tedy jsou určené k moderní a ekologicky šetrné dopravě. V poslední době se nám navíc podařilo vyrobit unikátní bateriovou tramvaj s bateriovým pohonem umožňujícím vozidlům nezávislý pohyb na trakčním vedení. Prokázali, že umíme držet krok se světovou konkurencí a první z těchto tramvají už jezdí v tureckém městě Konya. Také jsme vyvinuli dva typy elektrobusů, z nichž první začnou brzy vozit cestující v Plzni. 

Tržby skupiny Škoda se v posledních letech pohybovaly okolo patnácti miliard korun. Jaký byl pro rok 2014?

Loni jsme utržili 16,4 miliardy korun, což je nárůst oproti předchozímu roku o dvanáct procent. Rok 2014 byl ovšem pro naši společnost rekordní nejen z hlediska výše tržeb, ale i výroby, protože jsme vyprodukovali také rekordní množství trolejbusů a tramvají. Konkrétně přes tři sta trolejbusů a sto tramvají, z čehož většina zamířila na export, například do Maďarska, Bulharska, Turecka nebo Lotyšska.

Můžete nám říct, co v současnosti najdeme ve výrobních halách ve Škodovce?

Kromě již zmíněných tramvají pro Konyu vyrábíme v Plzni nejnovější typ tramvaje ForCity Plus pro slovenskou Bratislavu a novou lokomotivu pro Německo, dále například v Ostravě pro České dráhy pracujeme na novém typu dálkové jednopodlažní jednotky InterPanter a soupravách pro Deutsche Bahn. Letos plánujeme vyrobit přes dvě stě trolejbusů, zhruba sto tramvají a téměř dvacet elektrických jednotek.

Co nového se ve společnosti událo téměř půl roku od Vašeho nástupu do pozice generálního ředitele?

Za prvé se podařilo ve Škodovce sjednotit vizuální styl. Nové logo představuje nejen naši více než stopadesátiletou historii, ale také moderní stránku naší společnosti. Ukazujeme jednotnost a sílu naší skupiny navenek. Za druhé se nám dále úspěšně daří získávat zahraniční zakázky. Dodáme další soupravy metra do ruského Petrohradu, nové trolejbusy do Mexika a bojujeme o několik zakázek v Německu.

Kromě zakázek v Evropě a Americe se vám ale daří také v Asii. O co konkrétního se na tamních trzích jedná?

Uzavřeli jsme s čínskou firmou CSR Sifang Quingdao kontrakt na desetiletou licenci na výrobu tramvají ForCity.  V současnosti v Číně probíhá výroba prvních tramvají, které mohou být alternativně osazeny i vodíkovými články. Jsem velmi rád, že se české know-how umí prosadit i na nejnáročnějších trzích. V Číně je velice ochranářský trh a uspěje tam pouze firma, která nabízí špičkové produkty. Kromě spolupráce na tramvajích tam dodáváme trakční výzbroje pro metro.

Nakonec se jako uživatel městské hromadné dopravy v Praze musím zeptat na pražské tramvaje ForCity. Četl jsem, že by měly být od léta v novém, na co se tedy my cestující můžeme těšit?

Máte pravdu, významné změny pocítí především cestující. Do nově dodávaných tramvají bude zavedena klimatizace a také wifi připojení na internet s technologií LTE. Stávající dřevěné sedačky ve vozidlech budou nahrazeny plastovými. Upravena bude rovněž barevnost tramvají a díky technickým změnám se sníží také hlučnost.

Autor článku

Komerční sdělení  

Články ze sekce: FIREMNI FINANCE